Raision markkinointijohtaja: "Suuntaus on kohti kasvipohjaista ruokavaliota" - Politiikka ja Talous - Maaseudun Tulevaisuus
Politiikka ja talous

Raision markkinointijohtaja: "Suuntaus on kohti kasvipohjaista ruokavaliota"

Ruuan markkinointi on uteliaisuusbisnes ja vaatii kekseliäisyyttä, sanoo Raision markkinointijohtaja Timo Huhtamäki. Maailmanlaajuisesti 90 prosenttia uutuustuotteista ei koskaan lyö itseään kunnolla läpi.
Jussi Vierimaa
Maskun Hemmingin koululaiset ja oppilaanohjaajat Outi Koski (oik.) ja Maria Pietilä (toinen oik.) vierailivat Raisiolla elintarviketeollisuuden esittelypäivässä.

Ensin tehdään välipalapatukka ja sitten käy myyntiosasto hommiin. Raision markkinointijohtaja Timo Huhtamäki sanoo, että tuotteiden kauppaamisessa on tärkeää kekseliäisyys ja draivi.

”Markkinointi on uteliaisuusbisnes”, Huhtamäki luonnehti puhuessaan Maskun Hemmingin koulun yhdeksäsluokkalaisille.

Hemmingin koululaiset vierailivat Raisiolla elintarviketeollisuuden esittelypäivässä. Kaikkiaan elintarvikeala työllistää Suomessa yli 30 000 henkeä.

Huhtamäen mukaan ruoka-alaan vaikuttavat paitsi digitalisaatio myös väestökehitys. Hän laski, että kun Maskun yhdeksäsluokkalaiset ovat viisikymppisiä, ruuan kysyntä on maapallon väkiluvun kasvun takia kolminkertaistunut.

”Peltoa ei voi raivata lisää, joten on viljeltävä tehokkaammin. Suuntaus on kohti kasvipohjaista ruokavaliota”, Huhtamäki totesi.

Maskun Hemmingin yhdeksäsluokkalainen Tiia-Maria Kielo yllättyi vierailulla kuullessaan, miten monia eri reittejä työntekijät ovat päätyneet Raision palkkalistoille. Esimerkiksi markkinointipäällikkö Michaela Lindström on ajanut taksia ja tehnyt puoltakymmentä muutakin työtä ennen Raisio-konserniin tuloaan.

Lindströmin mukaan maailmanlaajuisesti 90 prosenttia uutuustuotteista ei koskaan lyö itseään kunnolla läpi. Epäonnistumista ei siis tuotteita kehitellessä ja markkinoidessa saa pelätä, sillä vain kokeilemalla selviää, mikä vetoaa kuluttajiin.

Vehnämyllynä alun perin aloittanut Raisio työllistää tätä nykyä 1 800 henkeä, joista Suomessa on reilut 350 kuudella eri paikkakunnalla.

Yhtiön henkilöstöjohtaja Merja Lumme sanoo, että tulevaisuudessa työntekijöiden määrä kotimaassa ei kasva mutta tuskin kutistuukaan. Paikkoja tulee avoimeksi lähinnä sen takia, että vuosittain kolme prosenttia Raision työntekijöistä jää eläkkeelle.

”Toimintaa meillä on ympäri Suomea, ja työtehtävät ovat moninaisia”, Lumme arvioi yhtiön houkuttelevuutta nuorten kannalta.

Raisollakin on ollut yt-neuvotteluja ja irtisanomisia. Samoihin aikoihin keskusteluun ovat nousseet myös monien johtajien suuret palkat, joista Raisio on yksi esimerkki. Raision toimitusjohtaja Matti Rihkokin ansaitsee vuoden jokaisena päivänä lähes 8 000 euroa.

Lue myös:

Naisopiskelijoita houkutellaan uudella hoivamaatalouskoulutuksella…

Hoiva-alan ihmiset tulevat luontoyrittämiseen mukaan yhä enemmän…

Pöllikuski oppii jo koulussa minuuttiaikatauluihin

Lue lisää

Punkin purema voi aiheuttaa liha-allergian – harvinaista sairautta ei osata aina tunnistaa, joten diagnoosin saanti voi kestää vuosia

Tutkijat selvittivät ruuan toimitusketjujen selviämistä koronakriisissä: Ennustemallit ja historiaan pohjaavat toimintatavat menettivät merkityksensä, sen sijaan siirryttiin päivittäiseen suunnitteluun ja yhteydenpitoon

Ruoan verkkokaupan hurja kasvu ei ole jäämässä vain hetken huumaksi – suomalaisilla verkkokaupoilla jopa satojen prosenttien kasvua

Helsinki nauttii vuosia jatkuneesta akateemisten aikuisten keskittymisestä – Asiantuntijan mukaan aivovuoto vaikeuttaa tasapainoista aluekehitystä