LUE NÄKÖISLEHTI: Postin lakon vuoksi kaikki MT:n artikkelit ja näköislehti luettavissa vapaasti
Politiikka ja talous

Raision markkinointijohtaja: "Suuntaus on kohti kasvipohjaista ruokavaliota"

Ruuan markkinointi on uteliaisuusbisnes ja vaatii kekseliäisyyttä, sanoo Raision markkinointijohtaja Timo Huhtamäki. Maailmanlaajuisesti 90 prosenttia uutuustuotteista ei koskaan lyö itseään kunnolla läpi.
Jussi Vierimaa
Maskun Hemmingin koululaiset ja oppilaanohjaajat Outi Koski (oik.) ja Maria Pietilä (toinen oik.) vierailivat Raisiolla elintarviketeollisuuden esittelypäivässä.

Ensin tehdään välipalapatukka ja sitten käy myyntiosasto hommiin. Raision markkinointijohtaja Timo Huhtamäki sanoo, että tuotteiden kauppaamisessa on tärkeää kekseliäisyys ja draivi.

”Markkinointi on uteliaisuusbisnes”, Huhtamäki luonnehti puhuessaan Maskun Hemmingin koulun yhdeksäsluokkalaisille.

Hemmingin koululaiset vierailivat Raisiolla elintarviketeollisuuden esittelypäivässä. Kaikkiaan elintarvikeala työllistää Suomessa yli 30 000 henkeä.

Huhtamäen mukaan ruoka-alaan vaikuttavat paitsi digitalisaatio myös väestökehitys. Hän laski, että kun Maskun yhdeksäsluokkalaiset ovat viisikymppisiä, ruuan kysyntä on maapallon väkiluvun kasvun takia kolminkertaistunut.

”Peltoa ei voi raivata lisää, joten on viljeltävä tehokkaammin. Suuntaus on kohti kasvipohjaista ruokavaliota”, Huhtamäki totesi.

Maskun Hemmingin yhdeksäsluokkalainen Tiia-Maria Kielo yllättyi vierailulla kuullessaan, miten monia eri reittejä työntekijät ovat päätyneet Raision palkkalistoille. Esimerkiksi markkinointipäällikkö Michaela Lindström on ajanut taksia ja tehnyt puoltakymmentä muutakin työtä ennen Raisio-konserniin tuloaan.

Lindströmin mukaan maailmanlaajuisesti 90 prosenttia uutuustuotteista ei koskaan lyö itseään kunnolla läpi. Epäonnistumista ei siis tuotteita kehitellessä ja markkinoidessa saa pelätä, sillä vain kokeilemalla selviää, mikä vetoaa kuluttajiin.

Vehnämyllynä alun perin aloittanut Raisio työllistää tätä nykyä 1 800 henkeä, joista Suomessa on reilut 350 kuudella eri paikkakunnalla.

Yhtiön henkilöstöjohtaja Merja Lumme sanoo, että tulevaisuudessa työntekijöiden määrä kotimaassa ei kasva mutta tuskin kutistuukaan. Paikkoja tulee avoimeksi lähinnä sen takia, että vuosittain kolme prosenttia Raision työntekijöistä jää eläkkeelle.

”Toimintaa meillä on ympäri Suomea, ja työtehtävät ovat moninaisia”, Lumme arvioi yhtiön houkuttelevuutta nuorten kannalta.

Raisollakin on ollut yt-neuvotteluja ja irtisanomisia. Samoihin aikoihin keskusteluun ovat nousseet myös monien johtajien suuret palkat, joista Raisio on yksi esimerkki. Raision toimitusjohtaja Matti Rihkokin ansaitsee vuoden jokaisena päivänä lähes 8 000 euroa.

Lue myös:

Naisopiskelijoita houkutellaan uudella hoivamaatalouskoulutuksella…

Hoiva-alan ihmiset tulevat luontoyrittämiseen mukaan yhä enemmän…

Pöllikuski oppii jo koulussa minuuttiaikatauluihin

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Jyväskylä tiivistää kouluverkkoaan – Saarenmaan koulu on taas lakkautusuhan alla

Raisionjokeen valui puhdistamatonta jätevettä viiden päivän ajan yhteensä 35 000 kuutiometriä – mereen kulkeutui huomattava bakteeri- ja ravinnemäärä

Testaa: Jäätkö nälkäiseksi toisella puolella Suomea – osaatko ruokasanat myös murteilla?