"Sporttisuutta löytyy ihan riittävästi", uusi taksimersu onkin ajajan auto - Politiikka ja Talous - Maaseudun Tulevaisuus
Politiikka ja talous

"Sporttisuutta löytyy ihan riittävästi", uusi taksimersu onkin ajajan auto

Taksitolppien ykköspaikkaa puolustava E-Mercedes pursuaa uutta tekniikkaa.
Markku Vuorikari
Mercedeksen erikokoiset mallit noudattavat samaa muotokieltä. Uuden E-sarjan ajettavuus on hyvä yhdistelmä sporttisuutta ja mukavuutta.

"Hiton hyvä penkki", taksiyrittäjä John Raninen kehuu uuden E-sarjan Mercedes-Benzin istuimia. Kun kilometrejä tulee Ranisen tapaan 100 000 vuodessa, alkaa istuimien muotoilulla ja ohjaamon ergonomialla olla todella merkitystä.

Raninen koeajaa MT:n pyynnöstä uutta E-mersua. Malli on ollut vuosia Suomen suosituin taksiauto ja tavoitteet ovat korkealla myös uuden mallin suhteen.

"Tähän mennessä uudesta mallista on tehty 250 ennakkotilausta, josta runsas neljännes on takseja", viestintäpäällikkö Karin Bäcklund Vehosta sanoo.

Kaikkiaan Veho aikoo myydä 1 000–1 500 E-mersua vuodessa.

Taksiauton valinnassa ratkaisee Ranisen mukaan kokonaispaketti. Käytettävyys on tärkeintä.

"Takatilat, takaluukun nostokorkeus. Se, että ovet avautuvat riittävän paljon."

Taksin pitää kestää kovaa käyttöä ja huollon täytyy toimia. Polttoaineen kulutus ei kokonaiskustannuksissa ole niin tärkeä tekijä, kuin voisi kuvitella.

"Kaikki tämän päivän autot menevät aika pienellä."

Nykyään Raninen ajaa nelivetoisella V70-Volvolla. Alla on ollut myös Skodaa ja E-mersua. Talven loskakeleissä neliveto on ammattikuskin mielestä pettämätön varuste. Takavetoinen mersu on ketteryydessään kuitenkin omaa luokkaansa.

E-Mercedes on kasvanut edeltäjäänsä verrattuna. Lähes viisimetrinen auto alkaa olla samaa kokoluokkaa, kuin pykälää suurempi S-mersu oli vielä pari vuosikymmentä sitten.

Muotoilu ja aerodynamiikka ovat vetäneet pidemmän korren suunnittelupöydällä, koska ulkomittojen kasvu ei näy takamatkustajien tiloissa. Keskimittainen matkustaja istuu kyllä herroiksi, mutta pitkällä ihmisellä jalkatila käy ahtaaksi ja pää osuu kattoon.

Muuten mukavuus on hyvällä tasolla. Auto on hiljainen, vaikka leveiden 18-tuumaisten renkaiden kumina tuntuu karkeammalla päällysteellä.

Nykyautojen tapaan Mercedes on ladattu täyteen kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Automaattiset hätäjarrutukset alkavat olla arkipäivää, kaistanvaihtoavustin ja etäisyyden säilyttävä vakionopeudensäädin vähän harvinaisempia varusteita.

Uutta on takavuosien James Bond -elokuvasta tuttu keksintö, jossa autoa voi parkkipaikalla kauko-ohjata älypuhelimella.

Mielenkiintoinen on myös kolareissa syntyviä kuulovaurioita estävä järjestelmä. Vaaratilanteessa auton kaiuttimista kuuluu lyhyt kohinaääni. Tämä saa aikaan stapediusrefleksin, mikä siirtää jalustimen pois sisäkorvan ikkunalta.

Tekniikan kehitys ei huoleta taksiyrittäjää, vaikka se voi jonain päivänä tehdä kuskit tarpeettomiksi.

"On tulevaisuutta ja osin jo tätä päivää, että autot ajavat itsestään."

Toistaiseksi autoa pitää vielä jonkun ajaa. Siihen tarkoitukseen E-Mercedes on omiaan.

"Hyvä ote tiehen. Sporttisuutta löytyy ihan riittävästi", Raninen kommentoi vaikka koeajoauto on varustettu mukavuutta painottavalla alustalla.

Ympäristötietoisuuskaan ei ole valmistajan mukaan este isosta autosta haaveilevalle. Taksimersulle on hankittu ympäristösertifikaatti pienistä päästöistä ja korkeasta kierrätysasteesta.

Lähes 200-hevosvoimaisen E 220 d-mallin yhdistetty kulutus on saatu pudotettua alle neljään litraan. Lyhyt koeajo ei antanut mahdollisuutta selvittää kuinka lähelle tuota päästään oikeassa elämässä.

Mersu on tunnetusti hintava auto. Siihen nähden noin 50 000 euron lähtöhinta ei ole kohtuuton, kun perusvarustelu on parantunut ja automaattivaihteisto on vakiona. Lisävarusteilla autolle saa hintaa helposti lisää.

"Kallis auto tämä on, mutta rahalle saa vastinetta. Tällä voisi ajaa tästä Ouluun ja takaisin", kuuluu taksimiehen tuomio.

Lue lisää

Yhden automerkin omistajat ovat selvästi uskollisimpia automerkilleen, arvaatko minkä?

Suojatie ei ole vieläkään nimensä veroinen, poliisi varoittaa

"Mitä tarkoittaa, kun traktori tai puimuri näyttää suuntavilkkua vasemmalle?" arvuuttelee Kati Partanen Twitterissä

Polttoaineveronkorotus nostaa kuljetuskustannuksia lähes 80 miljoonalla eurolla vuodessa – ”Suomalaisen vientiteollisuuden kilpailukyky vaarassa”, muistuttaa Oulun kauppakamari