Politiikka ja talous

Energiayhtiöihin oltiin syksyllä tyytyväisiä

Energiayhtiöiden asiakkaat olivat syksyllä aiempaa tyytyväisempiä oman sähkö- tai kaukolämpöyhtiöönsä, Energiateollisuuden teettämä tutkimus kertoo.
Lari Lievonen
Sähkönjakelun häiriöttömyys sai sähköasiakkailta hyvän arvosanan viime syksynä, jolloin Pohjois-Karjalassa raivattiin puita pois sähkölinjojen viereltä.

Energiayhtiöiden asiakkaat ovat aiempaa tyytyväisempiä oman yhtiönsä palveluihin ja toimintaan, erityisesti yhtiöiden tiedottamiseen häiriötilanteissa.

Neuvonnan pitäisi toimia paremmin.

Tiedot käyvät ilmi Energiateollisuus ry:n tutkimustoimisto Iroresearchilla teettämästä tutkimuksesta viime syksynä.

Asiakkaat ovat erityisen tyytyväisiä asiakaspalveluhenkilöstön ammattitaitoon, ystävällisyyteen ja palveluhaluun.

Myös sovittujen asioiden hoitaminen sekä sähkön- ja lämmönjakelun häiriöttömyys saavat hyvän arvosanan.

Kielteisimmin yhtiöiden toiminnassa arvioidaan energian- tai lämmönkäytön neuvontapalvelun toimivuutta.

Tyytyväisyyden arvosana on 3,70 asteikolla 1-5. Tulos on vähän parempi kuin vuosina 2013 ja 2014 ja selvästi parempi kuin vuosina 2011 ja 2012.

Tutkimuksessa haastateltiin lähes 6 000 kaikkiaan 20:n eri sähköyhtiön asiakasta.

Sähkön siirtoyhtiöistä parhaita olivat ESE-Verkko Oy (Etelä-Savon Energia Oy), Elenia ja Järvi-Suomen Energia Oy.

Sähkön myyntiyhtiöistä parhaat arvosanat saivat Suur-Savon Sähkö, Etelä-Savon Energia ja Vaasan Sähkö ja kaukolämmöstä Kotkan Energia, Vantaan Energia ja Kokkolan Energia.

Kokonaisuudessa parhaita olivat Nurmijärven Sähkö, Koillis-Satakunnan Sähkö ja Kuopion Energia.

Lue lisää

Kainuussa jo nyt kovemmat hinnat – Caruna ei ole kallein korotuksista huolimatta

Taloussanomat: Sähköyhtiöt nostavat siirtohintoja – korotus jopa 15 prosenttia

Mikä paras lämmitysmuoto – plussat, miinukset ja hinnat

Maatiloilla maalämpö on yllättävän harvinainen