Politiikka ja talous

Finnwatch: Lidl myy eniten vastuullista pääsiäissuklaata

Finnwatch on jälleen selvittänyt, miten paljon vähittäiskaupan eri ketjut myyvät vastuullisesti tuotettuja pääsiäissuklaita. Jumbosijalla on Stockman siitä huolimatta, että sen Helsingin myymälässä on yli sata pääsiäissuklaatuotetta.
Finnwatch
Pääsiäissuklaista suurin osa on UTZ-sertifioituja.

Suomessa toimivista vähittäiskauppaketjuista saksalainen kauppaketju Lidlin myy eniten vastuullisesti tuotettuja pääsiäissuklaatuotteita. Kaikki muutkin ketjun ovat viime vuodesta ryhdistäytyneet ja vastuullisuussertifioidun suklaan määrä on kasvanut viime vuodesta. Nyt lähes 30 prosenttia kaikista pääsiäissuklaatuotteista täyttää vastuullisuuden kriteerit.

Tiedot ilmenevät suomalaisyritysten eettisyyttä tarkkailevan Finnwatch-järjestön neljättä vuotta tekemästä sesonkisuklaavertailusta.

Sen mukaan Lidlin kaikki omalla merkillä varustettu suklaa on vastuullista. Kaikista ketjun suklaista runsas 60 prosenttia on sertifioitu.

Ruokakesko ei vielä viime vuonna myynyt ainuttakaan vastuullista pääsiäissuklaatuotetta. Nyt sitä on lähes kolmannes valikoimasta.

Myös S-ryhmä on huomattavasti kohentanut valikoimaansa. Viime vuonna vastuullista pääsiäisherkun osuus oli vain kolme prosenttia, kun se nyt on runsas kolmannes.

Suomen Lähikaupan pienten myymälöiden sesonkivalikoimasta 40 prosentilla tuotteista ja suurien myymälöiden valikoimasta noin 30 prosentilla on vastuullisuussertifiointi. Finnwatchin viime vuoden vertailussa Lähikauppojen tarjonnassa oli ainoastaan yksi vastuullisuussertifioitu suklaatuote.

Myös Stockmann on kasvattanut vastuullisuussertifioitujen suklaiden määrää 12 prosenttiin, kun viime vuoden pääsiäisvalikoimassa oli ainoastaan yksi sertifioitu tuote.

Noususta huolimatta tulos on suhteellisen pieni, kun otetaan huomioon Stockmannin Helsingin myymälän erittäin suuri, yli sadan tuotteen pääsiäissuklaavalikoima, Finnwatch huomauttaa.

Ylivoimaisesti yleisin vastuullisuussertifikaatti tänä pääsiäisenä on UTZ-sertifiointi, joka on lähes kaikissa vastuullisuussertifioiduissa pääsiäissesonkituotteissa. Loput tuotteista on kuuluvat Reilun kaupan järjestelmään.

Toisin kuin Reilu kauppa, UTZ-järjestelmä ei takaa viljelijälle takuuhintaa vaan kaakaotuottajille maksetaan yleisen markkinahinnan mukaan.

Otsikossa korvattu sana tutkimus sanalla Finnwatch 23.3.2016 klo 9:13

Lue myös

Pienet kaupat kärsivät hintakisasta –S-ryhmä yhä suurin, Lidl nousee

Finnwatch: Lidlillä vastuullisin suklaavalikoima

Lue lisää

Varhaisperunaa on nyt hyvin tarjolla – menekki näyttää yllättäen nihkeältä

Lidl vetää myynnistä päärynäjuoman kielletyn aineen takia

Vuoteen 2025 mennessä kaikki valikoimien puutuotteet ja pakkaukset ovat sertifioituja – K-ryhmä ja Lidl vastaavat huoleen metsäkadosta

WWF:n uusi ohjelma edistää metsien vastuullista käyttöä – Stora Enso lähti mukaan yhteistyöhön