Löydä ehdokkaasi: MT:n vaalikoneessa koko maan kuntavaaliehdokkaat
Politiikka ja talous

Maatilan sivuelinkeinosta kasvoi menestyvä koiranruokayritys

Lemmikkieläinten ­ruokaa tuottava perheyritys käyttää Joensuun tehtaallaan vain kotimaista lihaa. Puustisen perhe arvelee yrityksen kasvaneen pitkälti puskaradion kautta.
Tessu-perheyrityksessä työskentelevät vasemmalta Veli-Petteri, Toni, Leena ja Antti Puustinen. Perhepot­retti otettiin yhden suosikki­artikkelin eli siankorvien vieressä. Niitä valmistetaan päivittäin tuhansia.

Lemmikkiruokien ja erityisesti raakajauhelihojen kysyntä lisääntyy tasaisesti. Joensuun Pyhäselässä toimiva perheyritys Tessu Oy on laajentanut tuotantoaan ja palkannut lisää väkeä.

Turkistarhauksen ja maatalouden sivuelinkeinona alkanut lemmikkiruokatuotanto on kasvattanut kysyntäänsä siihen malliin, että Tessu-keittiöstä on tullut suhmuralaisten Leena ja Antti Puustisen sekä poikien Toni ja Veli-Petteri Puustisen päätyö.

Vierasta työvoimaa on viidestä kuuteen henkilöä sesongin mukaan vaihdellen.

”Valmistamme Avainlippu-tuotteita eli käytämme vain kotimaista lihaa”, kertoo Antti Puustinen ja esittelee tuotantotiloissa 800 lihakiloa imaisevaa uutta lihamyllyä.

Aluksi perheen toimeentulo saatiin turkiseläimistä, joiden ruuan raaka-aineiden hankinnasta syntyivät hyvät suhteet teurastamoihin. Koirat taas ovat aina olleet Antin ja Leenan perheenjäseniä.

"Ajokoiraharrastajat ja metsästäjät alkoivat ensimmäiseksi kysyä meiltä jauhelihaa. Sitä teimme kymmenkunta vuotta sivuelinkeinona”, Antti Puustinen kertoo.

Tessu Oy:n tilat ovat vuosien mittaan kasvaneet tuhanteen neliöön. Myös kalliita laitteita on jatkuvasti uusittu. Viime kesänä valmistuivat uudet pesu- ja pakastetilat.

Raakaruuan osuus koko Puustisten tuotannosta on jo noin 40 prosenttia. Paistettujen ja kuivattujen maku­palojen, kuten siankorvien ja lihalastujen, osuus puolestaan on noin 60 prosenttia.

Ruplan romahdus vuosituhannen vaihteessa pudotti kettuturkisten kysynnän ja pakotti Leena ja Antti Puustisen miettimään tulevaisuuttaan uusiksi. He päättivät lopettaa tarhauksen ja siirtyä lemmikkiruokien valmis­tukseen.

”Kahdestaan teimme koiranruokia emmekä tavoitelleetkaan muuta kuin sitä, että saimme itsemme työllistettyä”, yrityksen toimitusjohtaja Leena Puustinen kertoo.

Nyt sekä Antti että Leena ovat iloisia siitä, että perheen nuoretkin, 25-vuotias Toni ja 23-vuotias Veli-Petteri, ovat kiinnostuneet yrityksen jatkamisesta. Puusepäksi opiskellut Veli-Petteri kävi allekirjoittamassa osuutensa perheyhtiöstä joulun alla.

”Yrittäjyys antaa mahdollisuuksia. Niin kauan keskitymme laatuun ja uusien kotimaisten tuotteiden kehittelyyn, kun on nähtävissä, että lemmikkieläinten omistajatkin ovat juuri niistä arvoista kiinnostuneita”, Toni Puustinen sanoo.

Lihaa ostetaan teurastamoilta vuosittain 600-700 tonnia. Suurin asiakas on lemmikkikauppa­ketju Musti ja Mirri.Liikevaihtoa kertyy noin 1,5 miljoonaa euroa.

Lue lisää

Teurastamoiden elintarvikekelpoiset sivutuotteet rehuksi – Honkajoki tähtää uuteen kierrätysratkaisuun

Honkajoen uusi laitos muuttaa broilerinteurastuksen sivutuotteet kalanrehuksi