Politiikka ja talous

Metsäyhtiöt hylkäämässä maakuntien pienet satamat

Metsäyhtiö UPM:n mielestä Suomen ulkomaankaupan meriliikenne on tehottomasti jaettu eri satamien kesken. Viime viikolla Metsä Group ilmoitti laivaavansa Äänekoskelle suunnitellun sellutehtaan tuotteet Helsingistä.
Eetu Sillanpää
UPM:n mielestä yhdeksän satamaa riittäisi ulkomaankaupan tarpeisiin. Kuvassa Kaskisten satama.

Suomen ulkomaankaupan meriliikenne on tehottomasti jaettu yli 20 erikokoiselle satamalle. Tätä mieltä on metsäyhtiö UPM.

”Ulkomaankaupan tavaraliikenne pitäisi keskittää noin yhdeksään satamaan”, sanoo UPM:n logistiikkajohtaja Jussi Sarvikas.

”Meillä on todella iso, noin 40 prosentin ylikapasiteetti satamissa”, hän lisää.

Viime viikolla metsäyhtiö Metsä Group ilmoitti laivaavansa Äänekoskelle suunnitellun sellutehtaan tuotteet Helsingistä, mikä vahvistaa Vuosaaren sataman merkitystä konsernin yritysten vientisatamana.

Liikenneneuvos Lassi Hilska liikenne- ja viestintäministeriöstä parantaisi satamien tuottavuutta.

Hänen mielestään kaksi laivaa viikossa käsittelevä yksikkö ”ei ole mikään satama, se on laituri”.

Yksityisiä sahoja edustava Suomen Sahat ry ei kannata satamaverkoston harventamista.

”Haemme merikuljetuksen aina mahdollisimman läheltä”, toteaa yhdistyksen puheenjohtaja Esa Hakamäki.

UPM:n mielestä sahateollisuuden vientiin riittäisi kaksi satamaa. Yksi sijaitsisi Suomenlahdella, toinen Pohjanlahdella.
 

Lue lisää

Kalajoen satama oli viime vuonna maan suurin kuitupuun viejä: "Tämä on ollut meillä selkeä ja myös toimiva strategia"

Inkoosta uusi viljan vientisatama

Metsäteollisuus huolissaan pikkuteistä

Kemianteollisuus kesti suhdannekuopan suhteessa paremmin – nousi Suomen viennin ykköseksi ohi metsäteollisuuden