Politiikka ja talous

Näin Honkajoen jäterasva muuttuu dieseliksi, "Ei oikein sika-nauta -jauhelihaa enää tee mieli"

Nesteen uusiutuvan dieselin kysyntä kasvaa. Eläinperäisellä raaka-aineella on sen tuotannossa yhä suurempi merkitys.
Jarkko Sirkiä
Honkajoen käsittelylaitokselta tulee Nesteen Porvoon jalostamoon eläinrasvaa kuljettava tankkiauto lähes joka päivä. Operaattori Tuomas Tiainen esittelee näytepulloa.

Ilmaan lehahtaa eltaantuneen pekonin tuoksu, kun autonkuljettaja Petri Ylismäki kytkee säiliöauton letkun Nesteen Porvoon jalostamon putkistoihin.

"Ei oikein sika-nauta -jauhelihaa enää tee mieli", operaattori Tuomas Tiainen Nesteeltä naurahtaa.

Säiliöauto tulee Honkajoki Oy:n eläinjätteen käsittelylaitokselta. Autosta pumpattava eläinrasva on yllättävän juoksevaa, tummanruskeaa nestettä.

Eläinrasva jalostuu tehokkaasti biodieseliksi. Jopa 85 prosenttia sisään tulevasta aineesta muuttuu dieselpolttoaineeksi. Sivutuotteena syntyy vielä 6 prosenttia propaania. Loppu on vettä ja hiilidioksidia.

Honkajoelta tulee Porvooseen säiliöautollinen rasvaa melkein joka päivä, suuruusluokkaa 15 000 tonnia vuodessa.

"Jäte-eläinrasva on korvannut merkittävästi palmuöljyä uusiutuvan dieselin raaka-aineena", tutkimusjohtaja Petri Lehmus sanoo.

Toinen merkittävä raaka-ainelähde ovat kasviöljyteollisuuden tähdevirrat.

Takavuosina Neste sai paljon kritiikkiä palmuöljyn käytöstä. Nyt sen osuus raaka-aineena on vajaa kolmannes ja laskussa. Nesteen käyttämä palmuöljy on vastuullisuussertifioitua.

Lue lisää

Kokonainen sika dieseliksi: löpöä riittää 400 kilometrille

Neste on laajentamassa uusiutuviin muoveihin  –  tavoitteena korvata öljy muovien raaka-aineena

Honkajoella eläimen ruho muuttuu lopputuotteeksi

TE: Mäntyöljystä saadaan lisäarvoa enemmän muissa tuotteissa kuin puudieselissä