Politiikka ja talous

S-ryhmä: Ruoka-ale sai volyymit nousuun

Pääjohtaja Taavi Heikkilä kehuu, että halpuuttaminen on nostanut ruokakaupan asiakasmääriä ja myyntivolyymeja huomattavasti. Tosiasiassa myynti silti laski.
Kari Salonen
Kermajuustot ja makkarat halpenivat tähän vuonna, hedelmät ja vihannekset eivät.

Heikko taloudellinen tilanne ja kaupan alan yleinen kehitys laskivat S-ryhmän tammi–syyskuun myyntiä edellisvuoteen verrattuna, yhtiö kertoi keskiviikkona. Myynti laski 3,9 prosenttia ja oli 8 009 miljoonaa euroa. 

Suurimmalla toimialalla, päivittäistavarakaupassa, S-ryhmän myynti oli tammi–syyskuussa 4 857 miljoonaa euroa. Edellisvuodesta laskua on 0,7 prosenttia.

Halvemmat hinnat ovat tuoneet positiivista virettä marketkauppaan ja nostaneet samalla S-ryhmän myymän ruoan kotimaisuusastetta, S-ryhmä kehuu silti tiedotteessaan.

"Vuoden alussa aloitettu hintojen halpuuttaminen on nostanut ruokakaupan asiakasmääriä ja myyntivolyymeja huomattavasti. Olemme onnistuneet päivittäistavarakaupassa varsin hyvin, sillä myös euromääräinen myynti on kehittynyt koko alaa paremmin", SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoo.

ABC:t pärjänneet suhteessa hyvin

Matkailu- ja ravitsemiskauppa sekä auto- ja autotarvikekauppa ovat lisänneet myyntiään noin prosentin edellisvuodesta.

Hotellien ja ravintoloiden myynti oli 594 miljoonaa euroa, ja autokaupassa myyntiä kertyi 234 miljoonaa euroa. Autokauppaa harjoitetaan osassa S-ryhmän osuuskauppoja.

ABC-toimialalla ravintolakauppa on käynyt hyvin ja sen myynti kasvoi 2,0 prosenttia edellisvuodesta.

Koko toimialan myynti oli tammi–syyskuussa 1 229 miljoonaa euroa, jossa on laskua edellisvuoteen 10,0 prosenttia. Toimialan myynnin laskun selittää polttonesteiden edellistä vuotta alhaisempi hinta.

Käyttötavarakaupan myynti laski toimialan yleistä kehitystä mukaillen. Kokonaisuudessaan S-ryhmän käyttötavarakaupan myynti laski 7,3 prosenttia ja oli 888 miljoonaa euroa.

Uutisen alkua on tarkennettu 22.10. kello 7:57. Alkuun on täsmennetty, että S-ryhmän myynti laski, vaikka yhtiö haluaa tiedotteessaan painottaa halpuuttamisen lisänneen volyymejä.

Lue lisää

SOK:n Taavi Heikkilä: Tuottajille ei olisi maksettu enempää, vaikka ei olisi halpuutettukaan

Sertifiointi ärsyttää vihannestuottajia – kaupat vaativat mutta eivät maksa lisää hintaa

Mainosmies: ”Halpuutus on hirveä virhe ruokaketjulle”

”Halpuutus on hirveä virhe ruokaketjulle”