Politiikka ja talous

Taksiliikenteen vapauttamisaikeista nousi poru hallituksen sisällä

Perussuomalaiset ei hyväksy liikenneministerin kaavailuja. Keskustan mielestä julkisuudessa keskustellaan taksilain uudistamisesta ilman esitykseen sisältyvistä yksityiskohdista.
Jaana Kankaanpää
Taksiliitossa pelätään, että alan täysin markkinaehtoinen uudistus johtaisi alueelliseen eriarvoistumiseen.

Taksiliikenteen uudistus on tulossa lähiaikoina hallituksen käsiteltäväksi. Hallitus ei ole käsitellyt vielä taksilupien ja -hintojen vapauttamista, kertoi ulkoministeri Timo Soini (ps.) perjantaina. Hänen mukaansa perussuomalaiset vastustavat kilpailun avaamista.

MTV kertoi perjantaina, että liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) esitys taksiliikenteen vapauttamisesta on tulossa jo ensi viikon alussa. Taksikilpailun mahdollinen avaaminen on osa Bernerin suurta Liikennekaari-uudistusta, johon kuuluu muitakin merkittäviä muutoksia liikennepalveluihin. Perjantaina STT ei tavoittanut Berneriä kommentoimaan asiaa.

Taksiliitto kannattaa ensisijaisesti säännellyssä järjestelmässä pysymistä.

"Säännelty järjestelmä on varmistanut koko maan kattavan palveluverkon, joka toimii kaikkina vuorokauden aikoina ja kaikkina vuoden päivinä, kohtuullisilla hinnoilla. Lisäksi on pystytty varmistamaan erityisryhmät", kertoi liiton toimitusjohtaja Timo Koskinen perjantaina.

Koskisen mukaan täysin markkinaehtoiseen taksijärjestelmään siirtyminen johtaisi palveluiden keskittymiseen ja alueelliseen eriarvoistumiseen. Isoissa kaupungeissa ja maakuntakeskuksissa palvelut voisivat jopa parantua ja hinnat laskea.

Yrittäjille esimerkiksi päivystysvelvollisuudesta luopuminen toisi helpotusta. Hiljaisemmilla alueilla palvelut voisivat lakata Koskisen mukaan kokonaan.

"Aivan varmasti johtaa alueelliseen eriarvoistumiseen ja erityisryhmien palveluiden heikkenemiseen."

Koskinen uskoo, että esimerkiksi vanhusten, vammaisten ja pyörätuoliasiakkaiden käyttämät palvelut heikkenisivät, kun taksiyrittäjillä ei olisi enää taksilupaan liittyviä velvollisuuksia tarjota palveluita.

Koskisen mukaan taksiala maksaa valtiolle arvonlisäveroa noin 100 miljoonaa euroa vuodessa. Hän jatkaa, että markkinamalliin siirtyminen pienentäisi summaa melko varmasti.

"Säästöjä julkiseen talouteen"

Sen sijaan Kilpailu- ja kuluttajavirasto muistuttaa MTV:n mukaan, että taksikilpailu toisi säästöjä myös julkiseen talouteen. Valtio ja kunnat maksavat taksiliikenteestä noin 40 prosentin osuuden. Se on yli 400 miljoonaa euroa vuodessa.

"Määräsääntelyn purkaminen on tärkein asia. Se helpottaisi alalle tuloa ja lisäisi taksien saatavuutta, ja sitä kautta toisi hintakilpailua", arvioi Kilpailu- ja kuluttajaviraston tutkimuspäällikkö Henrikki Oravainen.

MTV kertoi aiemmin, että hallitus on avaamassa taksiliikenteen kilpailulle. Kyse on kuitenkin siitä, että Berner esittää kilpailun avaamista.

Vanhanen perää malttia keskusteluun

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Matti Vanhanen jyrähti lauantaina, että julkisuudessa keskustellaan taksilain uudistamisesta ilman, että tiedetään kokonaisuudesta ja esitykseen sisältyvistä yksityiskohdista.

Vanhasen mukaan taksilain uudistaminen on osa hallitusohjelman mukaista liikennekaarta, jonka tavoite on mahdollistaa henkilö- ja tavaraliikenteen sekä postin yhdistäminen Suomea ja suomalaisia parhaiten palvelevaksi kokonaisuudeksi.

"Keskusteluun tarvitaan nyt malttia, eikä ihmisiä pidä turhaan pelotella. On syytä odottaa liikenne- ja viestintäministerin esitystä, joka on lisäksi saatettava laajalle lausuntokierrokselle", Vanhanen toppuutteli.

Hän myös muistutti, että keskusta on sitoutunut kehittämään ja turvaamaan kohtuuhintaiset taksi- ja muut joukkoliikennepalvelut koko Suomessa.

MTV:n uutiseen

Lue lisää

Timo Soini halusi jalkapalloilijaksi tai veturinkuljettaksi, mutta poliitikko tuli – "Valta tuntui hyvältä"

"Kepulaiset ei usko alkioonsa, demarit ei usko sosialismiinsa ja kokoomus uskoo vain rahaan" – Timo Soinin mielestä Jussi Halla-aho on huono johtaja

Purra sai edeltäjäänsä vakaamman puolueen

Uutissuomalainen: Timo Soini pitää naispuheenjohtajan valintaa riskinä perussuomalaisille