Politiikka ja talous

Valtatie korjattiin keväällä – hajosi heti uudestaan

Valtatie 8:lla koettiin tänä kesänä, mitä tapahtuu, jos teiden rungot päästetään liian heikkoon kuntoon.
Jyrki Johannes Tervo +
Liikennemerkit varoittavat autoilijoita 8-tiellä vaurioituneesta päällysteestä. Tie korjattiin alkukesällä.

Touko–kesäkuussa korjattu valtatie 8 Kristiinankaupunki–Merikarvia -välillä alkoi hajota jo muutamien viikkojen jälkeen päällystyksestä. Nyt tiessä on jo kymmeniä reikiä, joita on paikattu väliaikaisesti. Liikennemerkit varoittavat autoilijoita päällystevaurioista.

"Tämä on klassinen esimerkki siitä, mitä tapahtuu, kun tienrungot vanhenevat eikä kuivatus toimi", sanoo kehittämispäällikkö Jarmo Eskola Etelä-Pohjanmaan elykeskuksesta.

Valtatien runkoon on päässyt kertymään niin paljon vettä, että se on puhkaissut uuden päällysteen. Nyt runkoa koetetaan kuivattaa tekemällä pistoja kylkeen ja avaamalla sivuojia.

Tien kunnossapidosta vastaava elykeskus yllättyi ikävästi, kun uusittu asfaltti alkoi hajota. Eskolan kohdalle ei ole aiemmin sattunut tällaista vastoinkäymistä, mutta ilmiö on alalla tuttu. Kun runko on päässyt kyllin huonoon kuntoon, pelkkä päällysteen uusiminen ei enää auta.

Valtatien päällystystyön urakoi Lemminkäinen Infra Oy. Sen työssä ei Eskolan mukaan ole moitittavaa.

"Kaikilla päällystystöillä on kolmen vuoden takuu, mutta tässä tapauksessa vika ei ollut urakoitsijan. Se ei voi mitään, jos pohjat pettävät."

Lue lisää

Yle uutiset: Forssassa käynnistyy yksi Suomen pisimmistä päällystystöistä

Kesällä päällystetään 3 000 kilometriä maanteitä –  pisimmät työmaat Uudellamaalla ja Lahden ympäristössä

Maatalousliikenne halutaan pois pääväyliltä

Pohjalaisten bussiyrittäjien mielestä valtion tienpidon hankintamalli on susi – Elyn mukaan sillä saadaan tienhoitoa halvalla