Harakka: Valtio sitoutuu investoimaan Helsingin, Tampereen, Turun ja Oulun liikenteen hankkeisiin vähintään 755 miljoonaa euroa - Politiikka - Maaseudun Tulevaisuus
Tiesitkö? Voit lukea viikossa 3 artikkelia ilman tilausta - hanki rajaton lukuoikeus nyt 9,90€/kk
Politiikka

Harakka: Valtio sitoutuu investoimaan Helsingin, Tampereen, Turun ja Oulun liikenteen hankkeisiin vähintään 755 miljoonaa euroa

Neuvotteluja jatketaan seuraavaksi kolmen uuden seudun, Jyväskylän, Lahden ja Kuopion kanssa.
Saavutimme neuvottelutuloksen kaupunkien ja valtion monivaiheisten ja välillä hankalienkin neuvottelujen jälkeen, Harakka sanoo. LEHTIKUVA / MIKKO STIG

Valtion ja suurten kaupunkiseutujen kuntien välillä on saavutettu neuvottelutulokset uusista maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksista. Tulos pitää vielä vahvistaa kaupunkien päätöselimissä. Asiasta kertoi liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) eilen illalla, ja tänään siitä järjestetään tiedotustilaisuus.

Sopimukset laaditaan vuosille 2020–2031 Helsingin, Tampereen, Turun ja Oulun kaupunkiseutujen kanssa. Hallitus sitoutuu varaamaan kokonaisuuteen 936 miljoonaa euroa.

Harakan mukaan tästä liikenteen hankkeisiin valtio sitoutuu investoimaan vähintään 755 miljoonaa euroa.

"Saavutimme neuvottelutuloksen kaupunkien ja valtion monivaiheisten ja välillä hankalienkin neuvottelujen jälkeen", Harakka sanoo tiedotteessa.

Sopimukset tulevat voimaan, kun seudut ja valtioneuvosto ovat hyväksyneet ne. Neuvotteluja jatketaan seuraavaksi kolmen uuden seudun, Jyväskylän, Lahden ja Kuopion kanssa.

Valtion rahoituksen edellytyksenä on, että kunnat sitoutuvat toteuttamaan hankkeita ja investoivat niihin. Valtio osallistuu kaupunkien raitiotiehankkeiden suunnitteluun ja toteutukseen.

Sopimuksilla edistetään nopeita raideliikenneyhteyksiä kaupunkiseuduilla ja niiden välillä. Esimerkiksi Turun ratapihan ja Espoon kaupunkiradan kehittäminen valtion ja kuntien yhteistyönä ovat osa Turun tunnin juna -kokonaisuutta.

"Koettelevasta keväästä jää hienoja muistomerkkejä: arkkitehtuuri- ja designmuseo, Espoon upea kaupunkirata + Turun tunnin junaan & Rantarataan yhdistyvä Vihdintien pikaratikka. Eristyksen ajasta syntyy sittenkin paikkoja ja palveluita, jotka tuovat ihmisiä yhteen", Harakka sanoi illalla Twitterissä.

Lähijunaliikennettä kehitetään myös Tampereen seudulla muun muassa asemia suunnittelemalla ja rakentamalla.

Pääradan parantamisella tuetaan nopeampia raideliikenteen yhteyksiä Helsingistä Tampereelle ja edelleen Ouluun. Osalle nyt sovituista hankkeista on haettu EU-rahoitusta, josta päätetään myöhemmin tänä vuonna.

Sopimuksia on tehty vuodesta 2011. Hallitusohjelman mukaisesti MAL-sopimukset pidentyvät nyt 12-vuotisiksi. Konkreettiset toimenpiteet koskevat ensimmäisiä neljää vuotta, minkä jälkeen sopimukset päivitetään.

Myös ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen (vihr.) on tyytyväinen, että maankäytön, asumisen ja liikenteen kehittämisellä on yhteiset tavoitteet ja entistä vahvempi rahoitus.

Valtio sitoutuu rahoittamaan kunnallistekniikka-avustuksia ja valtion tukemaan asuntotuotantoon liittyviä käynnistysavustuksia 180 miljoonalla eurolla vuosina 2020–2023.

"Kaupunkiseudut sitoutuvat asunnottomuuden vähentämiseen, kipeästi kaivattua kohtuuhintaista asuntotuotantoa kasvatetaan ja samalla vauhditetaan puurakentamista", Mikkonen kiittelee tiedotteessa.

Esimerkiksi Helsingin seudulla tavoitteena on rakentaa 200 000 uutta asuntoa vuoteen 2030 mennessä.

Lue lisää

Vihreät unohtavat taas maakunnat

Väyläviraston selvitys Savon ja Karjalan ratojen parantamisesta valmistui

Liikennöitsijät odottavat maskiohjeita – STM:n selvitys valmistumassa viikon sisällä

Laajakaistatuen valmistelu etenee – ministeri Harakka: "Hyvät yhteydet ovat meille elintärkeitä"