Politiikka

Hallitus nostaa bensan hintaa, jos etätyö ei tepsi päästöihin

Vihreät ja keskusta ovat erimielisiä siitä, voidaanko polttoaineiden veroja korottaa vielä tällä hallituskaudella.
Miska Puumala
Hyrynsalmella asuva Timo Sirkkala tankkasi dieseliä lauantaina. Hänen mielestään verojen nosto ei ole oikea ratkaisu päästöjen vähentämiseksi.

Hallitus harkitsee syksyllä, ryhdytäänkö liikenteen päästöjä alentamaan fossiilisten polttoaineiden päästökaupalla tai ajoneuvokilometreihin ja tieluokkiin perustuvalla verolla.

Ennen päätöksiä seurataan, mitä vaikutuksia erilaisilla tukitoimilla ja esimerkiksi etätyön yleistymisellä on liikenteen päästöihin.

Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi perjantaina lausuntokierrokselle lähtevän fossiilittoman liikenteen tiekartan. Suomi tavoittelee vuoden 2005 liikenteen päästöjen puolittamista vuoteen 2030 mennessä. Tiekartta sisältää 19 alkuvuonna päätettävää toimenpidettä, joilla saavutettaisiin noin puolet 1,65 miljoonan hiilidioksiditonnin vähennyksestä.

Keinoihin kuuluu muun muassa biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen nostaminen sekä tukia kaasu- ja sähköautojen tankkaus- ja latauspisteiden rakentamiseen, kaupunkien joukkoliikenteelle sekä kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen.

Kevään ja kesän mittaan selvitettäisiin etätyön ja digitaalisten liikennepalvelujen päästövähennysvaikutuksia sekä mahdollisuutta nostaa bio- ja synteettisten polttoaineiden jakeluosuutta entisestään.

Jos syksyyn mennessä selvitettävät ja EU:n päättämät toimet eivät riitä, jatkuisi liikenteen kansallisen päästökaupan sekä verouudistuksen valmistelu.

Viime syksynä julkaistun raportin mukaan päästökauppa korottaisi polttoaineiden hintaa jopa 40 senttiä litralta.

Hallituspuolueissa on erimielisyyttä polttoaineveron nostamisesta. Keskustan vaatimuksesta tiekartassa ei mainita polttoaineveron nostoa, puolueen puheenjohtaja Annika Saarikko sanoi perjantaina MT:lle.

"Sen puuttuminen tiekartasta ei ole sattumaa, vaan viesti. Se puuttuu sieltä meidän vaatimuksestamme."

Saarikon mukaan veronkorotuksista pidättyminen on keskustalle "reunaehto".

Etätyön avulla voidaan Saarikon mukaan toteuttaa liikenteen päästövähennyksistä jopa kolmannes kymmenessä vuodessa.

Vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jenni Pitko epäilee pehmeiden keinojen riittävyyttä.

"Uskon että joka tapauksessa joudutaan tekemään päätös päästökauppajärjestelmästä. Asiantuntijatyön perusteella on selvää, että ilman polttoaineen hinnan nostoa ei päästä päästövähennystavoitteeseen."

Pitko pitää mahdollisina myös fossiilisten polttoaineiden veronkorotusta tämän hallituskauden aikana.

"Sitä ei voi poissulkea. Jos se on välttämätöntä, vaihtoehdon on oltava avoinna."

Auto- ja liikennealan järjestöjen paneelikeskustelussa perjantaina valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk.) ja ympäristöministeri Krista Mikkonen (vihr.) olivat sitä mieltä, että polttoaineveroja voidaan kiristää kuluttajahintaindeksin mukaisesti tulevilla hallituskausilla.

Mikkonen arvioi fossiilisten polttoaineiden kallistuvan indeksiä enemmänkin.

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo puolestaan torjui Uutissuomalaisen haastattelussa veronkorotukset myös tulevalla hallituskaudella.

Sekä Mikkonen että Vanhanen pitäisivät kiinni siitä, että valtion verokertymä tieliikenteestä ei vähenisi.

Paneeliin osallistuneen kokoomuksen Kai Mykkäsen mielestä puhdasta energian käyttöä ei pitäisi verottaa kireämmin kuin muuta kulutusta.

Myös liikenneministeri Timo Harakka (sd.) piti mahdollisena, ettei nykyinen verorakenne säily.

Hallituspuolueiden edustajat olivat yksimielisiä siitä, että fossiilisen autoilun kallistuminen kompensoidaan vähätuloisille ja alueilla, joilla auto on välttämätön.

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Tavio torjui tukimallit.

"Se tekee uusia tukikoukeroita Suomeen. En ole yhtään innostunut tästä teidän tukipohjaisesta ajattelusta."

Tukien sijaan Perussuomalaiset peruisi hallituksen jo toteuttamat polttoaineverojen 250 miljoonan euron kiristykset.

Lue lisää

Eduskunnan odotetaan päättävän tänään ravintoloiden sulkemisesta

EU lisää kunnianhimoa kiinteän laajakaistan tukemiseen – Jatkossa 200 megabitin minimivaatimus

Peräkylillä aika käy hädän hetkellä vähiin – maaseudulla sopimuspalokunnat ovat läsnä lähes kaikissa pelastustehtävissä

Tuleeko kuntavaaleista villi some-festivaali? Koronarajoitukset pakottavat ehdokkaat etäkampanjointiin – riskinä epätasa-arvoisuus ja häirintä