Politiikka

Vapon Ahti Martikainen pieksee hybridiautoilun roolia päästövähennyksissä: ”En anna tässä paljoa painoa Porsche Panameroille ja muille sähköautoille”

"Suomelta hukkuu kivihiilen, turpeen, polttomoottoriautojen tappotalkoisiin helposti kymmenessä vuodessa kaksinumeroinen luku miljardeja", kirjoittaa Vapon viestintäjohtaja Ahti Martikainen.
Timo Rintakoski
"Jos tavoitellaan miljoonaa sähköautoa vuoteen 2030 mennessä, niin eipä juuri yhtään polttomoottoriautoa saisi Suomen tieliikenteeseen tulla", huomauttaa Vapon viestintäjohtaja Ahti Martikainen.

"Autokannan sähköistäminen latausasemineen, romutuspalkkioineen, hankintatukineen ja verkonrakentamiskustannuksineen tuskin mahtuu 10 miljardiin euroon, mutta paljon siitä puhutaan", kirjoittaa viestintäjohtaja Ahti Martikainen blogitekstissään Vapon sivuilla.

Hän otti tekstissään kantaa Ilmastopaneelin keskiviikkona julkistamaan raporttiin, jossa esitettiin uudet tavoitteet Suomen päästövähennyksille.

"Suomi on päästövähennysten tämän hetkisillä saavutuksilla maailmassa viiden parhaan joukossa. Ja jollei ihmeitä tapahdu, olemme piikkipaikalla tai lähellä sitä vuonna 2030", Martikainen muistuttaa.

Erityisesti hän soimii sähköautojen roolia päästövähennysten tavoitteissa.

"Vuonna 2020 Suomessa rekisteröitiin 112 000 henkilöautoa, niistä 4 000 oli sähköautoja. Jos tavoitellaan miljoonaa sähköautoa vuoteen 2030 mennessä, niin eipä juuri yhtään polttomoottoriautoa saisi Suomen tieliikenteeseen tulla."

"Tiedän, että sähköautotilastoihin lasketaan mukaan hybridit. Kaikkiaan Suomen teillä liikkuu nyt noin 40 000 hybridiä, mutta en anna tässä paljoa painoa Porsche Panameroille ja muille sähköautoille, jotka kulkevat 20–40 km sähköllä hyvissä olosuhteissa. Ja vain, jos niitä ladataan. Mutta tilastoissa ne ovat sähköautoja."

Jos Suomen henkilöautoliikenne olisi päästötöntä vuonna 2030, lähtisi päästöistä Martikaisen mukaan noin 5 miljoonaa tonnia. "Hieman vähemmän, kuin Suomen terästeollisuuden päästöt."

Turpeen kohdalla tulisi Martikaisen mielestä unohtaa vanhat tilastot.

"Turpeen polton päästöt olivat 2018 tilastojen mukaan runsaat 10 prosenttia Suomen päästöistä, samaa kokoluokkaa kuin kivihiilen päästöt olivat silloin. Kivihiilen päästöt menevät nollaan vuonna 2029 ja taitaapa mennä energiaturpeenkin. Eli energiasektorilta häviää kymmenessä vuodessa 10 miljoonaa tonnia päästöjä."

Martikainen ihmettelee myös maahan sitoutuvan hiilen laskentaa: "Kun suomalaisesta suosta otetaan turvetta ja poltetaan se, siitä vapautuu hiiltä ilmaan. Kun ojittamattomalle suolle kasvaa rahkasammalta ja turvetta, se ei lisää laskennallista hiilinielua".

Toinen keino nopeaan päästöjen laskuun olisi Martikaisen mukaan "kunnon rapsakka lama".

"Samalla laskisivat päästötkin. Tätä monet näyttävät toivovan. Ilmastopaneelin puheenjohtaja väläytteli aurinkosähköllä ja tuulivoimalla Patagoniassa tuotettavaa uusiutuvaa polttoainetta. Irrotetaan sähköisellä elektrolyysillä vedestä vetyä ja yhdistetään siihen hiilidioksidia ja tehdään synteettistä polttoainetta. Sitä varmaan kannattaisi tehdä lähempänäkin. Vaikka Hanhijoella päästöttömällä ydinsähköllä."

Martikaisen mukaan Suomelta hukkuu kivihiilen, turpeen, polttomoottoriautojen tappotalkoisiin helposti kymmenessä vuodessa kaksinumeroinen luku miljardeja.

"Voisiko sen summan laittaa nopeuttamaan synteettisten polttoaineiden kehittämistä, jotta ne olisivat valmiina 2031 niille muutamalle miljoonalle polttomoottoriautolle? Näin ei tarvitsisi tappaa Suomesta teollisuutta, maataloutta ja tavaraliikennettä."

Lue myös:

Ilmastopaneeli: Hiilinielua kasvatettava reippaasti, mikä vaatii hakkuiden hillintää ja rajoituksia turvemailla – "Yhden puukuution arvo Suomen taloudelle on 230 euroa", kommentoi MTK:n Marttila

Autoala: Autojen sähköistyminen etenee lähivuosina nopeasti – ladattavat hybridit avaavat latua

Ilmastopaneeli sivuutti kokonaan suuret puurakentamisen mahdollisuudet, Sahateollisuus arvostelee

Lue lisää

Saksalaisten ladattavien katumaastureiden kisan avaa yllättäjä

Kuopiolaisessa kaupassa suurin osa myydyistä autoista on kevythybridejä

Lähes kaikki uudet autot voivat olla sähköautoja jo 2030-luvulla, esittää raportti

Vapo sai Business Finlandilta viisi miljoonaa euroa uusien tuotteiden kehittämiseen suobiomassoista – käynnistää 11 hankkeen ohjelman