Politiikka

Hallitus pitää kiinni tieliikenteen päästöjen puolittamisesta vuoteen 2030 mennessä – sähköautojen määräksi tavoitellaan 700 000

Tieliikenteen päästöt on tarkoitus puolittaa, missä sähkö ja kaasu ovat suuressa roolissa.
Jarmo Palokallio
Hallitus haluaa sähköistää liikenteen ja puolittaa tieliikenteen päästöt. Maaseudulla omat autot säilyttävät silti asemansa. Kuvassa Mercedeksen uusi sähköauto.

Hallitus pitää kiinni tieliikenteen päästöjen puolittamisesta vuoteen 2030 mennessä. Siinä tärkeällä sijalla on liikenteen sähköistäminen. Myös kaasun käyttöä tieliikenteessä yritetään lisätä.

Hallituksen hyväksymän tiekartan mukaan liikenteessä olisi vuonna 2030 noin 700 000 sähkökäyttöistä henkilöautoa ja noin 45 000 sähkökäyttöistä pakettiautoa. Niistä vähintään puolet olisi täyssähköautoja.

Viime vuonna täyssähköautoja oli liikenteessä alle 10 000 kappaletta.

Kaasuautojen määrää hallitus haluaa kymmenkertaistaa noin 130 000 kappaleeseen. Niitä oli liikenteessä viime vuonna 12 355.

Ajoneuvokannan myllerryksestä huolimatta hallitus odottaa, että ajokilometrien määrä pysyisi suunnilleen ennallaan. Tähän asti ajokilometrien määrä on kasvanut, mutta viime vuonna korona käänsi liikennemäärät laskuun.

Liikenteen energiankulutus pienenee merkittävästi, jos suunnitelma toteutuu. Uutena polttoaineena kuvioihin tulee vety.

Jäljelle jäävä energiankulutus katettaisiin vuonna 2045 sähköllä, vedyllä, biokaasulla, biopolttoaineilla ja muilla uusiutuvilla polttoaineilla.

Kaupungeissa liikkuminen muuttuisi vielä enemmän kuin haja-asutusalueilla. Etenkin suurissa kaupungeissa liikuttaisiin huomattavasti nykyistä enemmän kävellen, pyöräillen ja erilaisia liikenteen palveluita hyödyntäen.

Maaseudulla auto säilyisi pääasiallisena kulkumuotona, mutta sen käyttövoimat muuttuisivat huomattavasti.

Lue lisää

Koeajo: Teslan Model 3 kiihtyy nollasta sataan aivastuksen nopeudella

Retro-Mini iskee kattoteltalla matkailuautobuumiin

Autonrenkaat pitäisi vaihtaa samalla kertaa, vähintään samalla akselilla olevat – peräkärryjen ikivanhat renkaat onnettomuusriski

Sähkö- ja hybridiautojen renkaat voivat kulua nopeammin kuin polttomoottoriautoissa