Politiikka

Suomi ei hakenut Grüne Wochen pääkumppanuutta – jäi kiinni rahoituksesta

Politiikka 19.01.2018

MTK toivoi Suomelle isoa näkyvyyttä ennen ensi vuoden EU-puheenjohtajuutta.


Eija Mansikkamäki
Berliinin ruokamessuilla käy 400 000 vierailijaa. Tämänvuotinen kumppanuusmaa on Bulgaria, joka toimii tämän kevään ajan myös EU:n puheenjohtajamaana.

Suomen ruokanäkyvyys ei ainakaan Saksassa parane lähiaikoina, sillä Suomi ei ole hakenut pääkumppanuutta Berliinin jättimäisillä suurilla Grüne Woche -messuilla.

Maa- ja metsätalousministeri Jari Lepän (kesk.) erityisavustaja Risto Lahti sanoi perjantaina MT:lle, ettei Suomessa olla päätetty kumppanuuden hakemisesta, koska rahoitus on Suomen päässä auki.

Miljoonasta on puhuttu, ja ainakin satojatuhansia tarvittaisiin, Lahti kertoi perjantaina puhelimitse Berliinistä. Hänen mukaansa rahoista ei ole päätöksiä eikä Suomi ole päättänyt kumppanuuden hakemisesta.

Lahti oli ministerin mukana avaamassa Suomen osastoa, jolla pk-yrityksen esittelivät ruissipsejä, marjatuotteita, juustoja sekä viskiä, giniä ja vodkaa, osaa ilmaiseksi ja osaa maksua vastaan.

"Osasta saa tiiserin, ja toiveena on, että se johtaa ostopäätökseen", Lahti sanoi.

Messut ovat yhdet maailman suurimmista alallaan, ja Suomi on ollut mukana useana vuonna.

MTK on esittänyt, että ruokavientiinsä vauhtia toivova Suomi olisi käyttänyt nyt tilaisuuden hyväksi ja hakenut Grüne Wochen eli Vihreän viikon pääkumppaniksi ensi vuodeksi. Asema tuo tavallista enemmän näkyvyyttä ja isompia estradeja esitellä elintarvikkeita, matkailua ja biotaloutta.

MTK esitti maa- ja metsätalousministeriölle, että Suomi käyttäisi maataloudelle varattua kriisirahaa messukumppanuuteen. Summa olisi noin miljoona euroa. MTK:n johtokunnan mukaan yhteistyö ja iso messuosasto antaisivat Suomelle näkyvyyttä paitsi ruuan myös puuosaamisen ja innovaatioiden saralla.

Lisäksi Suomesta tulee EU:n puheenjohtajamaa syksyllä 2019, puheenjohtaja Juha Marttila muistuttaa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit