Politiikka

"Tämä on oikeaa työtä MTK:lta", sanoo maaseutunuorten puheenjohtaja Hack the Food -tapahtumasta

Politiikka 12.03.2018

Yksi asia tuli selväksi: suomalaiset ovat huonoja myymään.


Eija Mansikkamäki
Maaseutunuorten puheenjohtaja Heikki Huhtanen osallistui viikonloppuna Hack the Food -tapahtumaan MTK:n toimistolla.

"Tämä on juuri oikeaa työtä MTK:lta", maaseutunuorten tuore puheenjohtaja, loimaalainen viljan- ja hampunviljelijä Heikki Huhtanen hihkui innoissaan sunnuntaina Maalaistentalon kokoustiloissa.

Ympärillä pyöri puolensataa suomalaista ja kansainvälistä verkkokaupan kiemuroita tuntevaa ja ideoita pursuavaa ihmistä. Heidän vapaaehtoinen ideoimisviikonloppunsa oli päättymässä parhaiden palkitsemiseen sunnuntai-iltana. Palkintona oli muun muassa ravintolalahjakortteja.

Monella oli omakin lehmä ojassa eli tarkoitus päästä jotenkin mukaan bisnekseen, monella myös aito huoli suomalaisen ruuan hyvästä mutta tuntemattomasta maineesta.

Huhtanen sanoi tulleensa paitsi etsimään myyntikanavia, varsinkin jakamaan ajatuksiaan ja villejä ideoitaan ja kuuntelemaan muilta, kuinka asioita voisi kehittää. Yksi tuli hänellekin selväksi ulkomaalaisten osallistujien suusta: suomalaiset ovat huonoja myymään.

"Esimerkiksi metsämustikka olisi monen mielestä maailmalla melkein kaviaaria! Kiinnostavaa on myös alusta, jonne koottaisiin tilojen tarinoita."

Sellainen oli tekeillä yhdellä ryhmällä, ja toiminnassa valmiinakin nimellä ProLocalis. Sieltä voi etsiä erilaisia palveluita haluamansa reitin varrelta.

Huhtasen mielestä on hienoa, että viljelijöiden työn tueksi on tarjolla tämänkaltaista ideointia.

"Innostus tarttuu ja viime kädessä kaikki hyötyvät."

Hack the Food -tapahtuman järjestivät MTK, yrityshautomo Founder Institute ja Maaseutuverkosto.

Lue myös:

Perunarieska etsii ostajaa MTK:n kellarissa

MTK:n maalaistentalossa selvitetään ruuan verkkokaupan haasteita

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT