Politiikka

Uutistausta: Paljonko Pellervo-Seuran nimenmuutos maksoi?

Terhi Pape-Mustonen
Kommentit 12.04.2018

Tiedätkö sinä, mikä Pellervo-Seura on? Onko käsityksesi varma vai jotain sinne päin?

Itse opin yhdistyksen liittyvän tiiviisti osuustoimintaan vasta aloitettuani työskentelyn samassa talossa.

Ihan kaikki suomalaiset eivät ehkä Maalaistentalon konttoreihin Helsinkiin mahdu, joten nimenmuutos Pellervo-Seurasta Osuustoimintakeskus Pellervoksi ei ole huono idea.

Muutosta oli kuulemma suunniteltu jo 1990-luvulta asti. Hyvä, että siihen tartuttiin mutta mitä se maksoi?

"Nimenmuutos itsessään maksaa lähinnä viranomaismaksun, joka on tehtävä sääntömuutoksena yhdistysrekisteriin", toimitusjohtaja Sami Karhu kertoo.

"Logo säilyy pitkälti samana, mutta nimen täsmennyksen verran sitä viilataan. Säästeliäästi eletään. Juuri mitään ei heitetä roskiin vaan esimerkiksi kirjekuoria tilataan uudella nimellä sitten kun vanhat loppuvat."

Nimenmuutos on osa strategian uudistamista. Siihen palkattiin konsultiksi varatuomari Jukka Suvitie, joka työskentelee Pellervo Instituutti Oy:ssä.

"Koko strategian uudistuksen erilliskustannus oli runsaat 20 000 euroa ja se kesti vuoden. Saimme paljon apua jäseniltämme, joista löytyy runsaasti eri alojen asiantuntijoita", Karhu kertoo.

Osuustoimintakeskus Pellervon ja MTK:n omistama Pellervo Instituutti vaihtoi nimensä PI-johtamiskouluksi jo vuonna 2013.

Pellervon taloustutkimus PTT taas on yhdistys, johon kuuluu Osuustoimintakeskus Pellervon ja MTK:n lisäksi monista muista maa- ja elintarviketalouden sekä metsäalan yhteisöistä.

Osuustoimintakeskus Pellervon strategiassa aiotaan tästä lähtien painottaa osuustoimintayritysten edunvalvontaa entistä enemmän.

Lisäksi osuustoimintaa halutaan tehdä entistä tunnetummaksi: Melkein kaikki suomalaiset ovat jäseninä osuuskunnissa, mutta silti moni jäsenomistaja ei käytä valtaansa esimerkiksi äänestämällä edustajistovaaleissa.

Pellervosta saa myös apua oman osuuskunnan perustamiseen. Viestinnän parantaminen tältä osin on tärkeää, sillä osuuskunnan muodostaminen on esimerkiksi opiskelijoille hyvä tapa työllistää itseään osa-aikaisesti.

Epäonnistuneita nimenmuutoksia on Suomen yrityshistoriassa nähty: Kaikki muistavat Postin sekoilut Itellan kanssa.

Itse ihmettelen ammattikorkeakoulujen dynaamisia nimiä, jotka eivät tarkoita juuri mitään. Esimerkiksi Metropolia, Arcada ja Laurea kuulostavat trenditietoisten vanhempien lapsikatraalta, eivät oppilaitoksilta.

Nimenmuutos kannattaa tehdä perinteitä kunnioittaen ja kustannuksia säästäen. Mielestäni Pellervossa tähän löydettiin hyvä ratkaisu. Tylsä ja paperinmakuinen "osuustoimintakeskus" on, mutta mitä sitten!

Nykyajan kiireisellä ihmisellä on aivan liian vähän aikaa siihen, että hän etsisi merkityksiä hohdokkaiden nimien takaa. Informaatiotulva on valtava ja asiakasta kannattaa auttaa oikeiden mielleyhtymien kanssa niin paljon kuin mahdollista.

Lue lisää:

Pellervo-Seura vaihtoi nimensä, sillä Kalevalan mytologista hahmoa ei osattu yhdistää enää osuustoimintaan

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT