Ruoka myy verkossa yhä enemmän, mutta verkkokaupan suoramyyty ruoka etsii vielä ohituskaistaa päätteeltä pataan. Kaupan liiton mukaan päivittäistavaroiden verkkokauppa kasvoi viime vuonna Suomessa 88 prosenttia.
Politiikka

Ruokaa myydään yhä useammin netissä – MT selvitti, miltä lähiruuan verkkokaupan tulevaisuus näyttää Amazonin varjossa

Politiikka

Ruokaa myydään yhä useammin netissä – MT selvitti, miltä lähiruuan verkkokaupan tulevaisuus näyttää Amazonin varjossa

Politiikka 13.05.2018

Internetin piti mullistaa ruokajakelu ja tarjota kaupan ohituskaista tuottajille. Miksi niin ei ole vielä tapahtunut?

Traktorit tuuttasivat mustanaan savua. Halpuutus, tukien myöhästyminen ja alhaiset tuottajahinnat nostivat viljelijän sappea.

Traktorimarssin jälkimainingeissa moni kuluttajakin näytti havahtuvan siihen, että tuottajan siivun olisi reilua olla nykyistä suurempi.

Tilanne on silti tämä: Kaupan omat merkit valtaavat alaa, ja monissa tuoteryhmissä ulkomaisten tuotteiden osuus kasvaa. Pientuottajien on vaikea päästä isojen kauppaketjujen valikoimiin.

Miksei tuottajalle tahdo löytyä ohituskaistaa sieltä, missä kaikki nykyään on – netistä?

Suoramyyntipalvelu ruokaasuomesta.fi lähti kaksi vuotta sitten tavoittelemaan asemaa lähiruuan yhteisenä markkinapaikkana. Palvelu keräsi parhaimmillaan 50 000 kävijää päivässä.

Sittemmin kävijämäärät ovat hiipuneet. Jutun kirjoittamishetkellä sivuston myydyin tuote on Birkkalan tilan luomuspelttijauho.

Soitan tilan isäntä Simo Larmolle. Hän kertoo, että spelttijauhon myynti on joitakin kymmeniä pakkauksia kuukaudessa.

Aluksi palvelu otti tuottajilta kuukausimaksun, mutta sittemmin on siirrytty provisioon.

”Meille se on ollut hyvä vaihtoehto verrattuna siihen, että perustaisi oman verkkokaupan.”

Ruokaasuomesta.fi siirtyy lähi­aikoina MTK:n omistukseen. ”Konsepti mietitään uusiksi”, MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi kertoo.

Verkkomyynnin haasteet näkyvät myös tilastoissa. Lähiruokayrittäjien mielestä verkkokauppa on vähiten kannattava myyntikanava, ilmenee Luonnonvarakeskuksen joulukuussa julkaisemasta kyselystä. Se kiinnosti myös markkinointikanavana vähiten.

Onko verkkokauppa lähiruuan valtaväylänä kuopattava?

Niin ei usko ainakaan Posti. Posti on tehnyt viime vuosina yritysostoja ja laajentanut elintarvikekuljetusten logistiikkaa.

Verkkokaupan osuus kaikista ruokaostoksista on Suomessa yhä alle prosentin luokkaa, sanoo kehitysjohtaja Sami Finne Postin paketti- ja logistiikkapalveluista.

Briteissä ruuan verkkokaupan osuus on seitsemän, Etelä-Koreassa jo 20 prosenttia. ”Olemme menossa samaan suuntaan mutta muutaman vuoden takamatkalta.”

Kasvun haasteena ovat pitkät etäisyydet. Toisaalta kun iso tarjonta ei ole fyysisesti käden ulottuvilla, parempaa valikoimaa voidaan helpommin lähteä etsimään netistä.

”On ilahduttavaa nähdä, miten suomalainen verkkokauppa on lähtenyt kehittämään tarjontaansa.”

Hyvänä verkkokaupan hyödyntäjänä Finne mainitsee Tinder-lihakampanjastaan tunnetun Laidun Herefordin. Verkko auttaa tarinan rakentamisessa, mikä on tärkeää pientuottajalle.

Suoramyynnissä haasteena ovat toistaiseksi kohtuuttomiin nousevat kuljetuskustannukset.

Yritän tilata kokeeksi kilon kaurasuurimoita. Pelkät postikulut 120 kilometrin päässä sijaitsevalta tilalta maksaisivat 8,90 euroa. Yli 35 euron tilauksissa toimitus on maksuton.

Postikuluja kylmäkuljetuksen vaativalle 600 gramman lankkupihville tulisi jo 17,50 euroa.

”Vaikka olisit Suomen paras tillifarmari, yksittäisen tillipuntin kuljettaminen ei ole kuluttajan kannalta järkevintä”, Finne sanoo.

Kuljetuskustannusten takia parasta pientuottajalle olisi päästä alueellisesti relevanttien verkkokauppojen valikoimiin, Finne arvelee. ”Näppituntumalta ostoskorin koko olisi hyvä olla 70 euroa tai enemmän, jotta kuljetuskustannus ei olisi liian suuri.”

Pientuottajille myös ravintolat voivat olla hyvä myyntikanava. Kun ravintola tilaa kilon sijaan 40 kiloa pihviä, logistinen kustannus jää murto-osaan.

”Sen jälkeen suoramyynti verkossa on jo varsin järkevä malli”, Finne sanoo.

Suoramyyntiä tukee esimerkiksi Suomen parhaan ravintolan tittelin napannut helsinkiläisravintola Grön.

Spelttituotteita myyvä Birkkalan tila on lähtenyt testaamaan myös Amazonin palveluita ja etsinyt uusia asiakkaita Keski-Euroopasta.

”Amazonissa on tarjolla eri malleja, kuukausimaksua ja provisiota. Tuotteemme toimitetaan Saksaan varastoon ja myydään sieltä hiljalleen eteenpäin.”

Amazon on niin iso gorilla verkkoviidakossa, että pienikin siivu sen myynnistä tietäisi hyvää liikevaihtoa. Se on myös edullinen tapa testata tuotteen vetoa ulkomailla. ”Ruotsin Amazoniin lähdetään heti, kun se vain aukeaa”, Simo Larmo uumoilee.

Amazon perustaa näillä näkymin varaston Ruotsiin ja aloittaa toimitukset Pohjoismaihin ennen kesää. Amazonin pääpaino on vielä käyttö­tavaroissa, mutta ruokatoimitukset ovat selkeä kasvualue.

Nopeisiin toimitusaikoihin panostavan Amazonin on arvioitu kiristävän myös suomalaisen ruuan verkkokaupan kilpailua.

Aina verkossa tapahtuvaan suoramyyntiin ei tarvita verkkokauppaa.

Suljettuja Facebook-ryhmiä hyödyntävät Reko-renkaat ovat vakiinnuttaneet asemansa. Noin yhdeksän prosenttia lähiruokayrittäjistä nimesi ne raportissa pääasialliseksi suoramyyntikanavakseen.

Vaihtoehto ei kuitenkaan ole vaivattomin: ostokset on haettava tietystä paikasta ilmoitettuna ajankohtana.

Vaan entäpä, jos ruokaa ei tuotaisikaan parkkipaikoille tai edes kotiovelle, vaan älykontteihin, joista ruuan voisi hakea silloin kun itselle sopii?

Sellaisia on kehitellyt Coreorient Oy. Nykyisin firman älykontteja käytetään tavaran vuokraukseen liiteri.net-palvelun kautta.

Älykonttien käytöstä ruuanjakelussa on kiinnostuttu useilta tahoilta, kertoo toimitusjohtaja Harri Paloheimo.

Paikalliselle ruokaosuuskunnalle Coreorient Oy kehitteli taannoin 24/7-noutopisteen.

”Uudenmaan ruoka -Foodhubin noutopiste ei tosin ole kontissa vaan Herttoniemen kirjaston yhteydessä”, Paloheimo mainitsee.

Postilla on älykontista oma versionsa: Smartpost-lokerot on mitoitettu niin, että sinne pystytään toimittamaan 46 litran lämpötilasäädelty laatikko.

”Kotimaisia ratkaisuja olisi hyvä kehittää omista lähtökohdistamme ja omiin tarpeisiimme, ennen kuin Amazon on täällä pitkin poikin.”

Suoramyynnin tulevaisuus voi kenties olla kontissa.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT