Politiikka

Etla ehdottaa tiemaksuja ja kiinteistöveron kiristämistä

Politiikka 23.08.2018

Perustelu tiemaksuille on polttoaineverojen tuoton hiipuminen, kun autoilu sähköistyy.


Markku Vuorikari
Etlan mukaan tiemaksu tuottaisi verotuloja valtiolle ja sillä voitaisiin vaikuttaa ruuhkaantumiseen.

Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla ehdottaa tiemaksujen käyttöönottoa lähivuosina.

Maksuilla varauduttaisiin sähköautojen yleistymisen aiheuttamaan polttoaineverojen vähenemiseen. Tiemaksut vastaisivat myös tieverkon investointitarpeisiin.

"Liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen vaikeutuu ilman rahoituksen uudistamista. Toisaalta tekniikan kehitys antaa yhä paremmat edellytykset hyödyntää käyttäjämaksuja tehokkaana rahoituslähteenä. Uusiin mahdollisuuksiin olisikin tartuttava ennakkoluulottomasti", Etlan toimitusjohtaja Vesa Vihriälä sanoo tiedotteessa.

Polttoaineverokin on eräänlainen tienkäyttömaksu, mutta sellaisena kömpelö, koska se ei huomioi ja ohjaa eri tieosuuksien ruuhkaisuutta.

Paikannusteknologiaa hyödyntävä tiemaksu sujuvoittaisi liikennettä varsinkin kaupungeissa.

Etla ehdottaa tiemaksuissa etenemistä Jorma Ollilan vetämän työryhmän vuonna 2013 julkaistuun selvityksen mukaisesti.

Selvityksessä pohditaan kilometriveron vaikutuksia. Sen todetaan olevan kustannustehokkuudeltaan heikompi kuin nykyinen verojärjestelmä.

Työryhmä totesi selvityksessään, että ennen kilometriveron käyttöönottoa tulisi varmistua tekniikan toimivuudesta, kustannuksista ja yksityisyyden suojasta. Selvityksessä ehdotetaan, että uuden veron käyttöönottoa pohjustettaisiin kokeiluilla.

Etla haluaa rahoittaa liikenneinvestointeja myös kiristämällä kiinteistöveroja liikennehankkeiden vaikutusalueella.

"Kiinteistöverotus on hyvä tapa käyttää osa liikenneinvestointien synnyttämästä maan ja asuntojen arvonnoususta investointien rahoittamiseen erityisesti kasvukeskuksissa", tutkimusjohtaja Niku Määttänen kertoo.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT