Politiikka

Autoveroveivauksesta tuli miljoonalasku verottajalle – kauppa hyytyi ja tuonti räjähti

Politiikka 05.12.2018

Loka-marraskuussa ison auton ostanut hävisi veromuutosten takia enimmillään tuhansia euroja.


Kari Salonen
Syyskuun veromuutos nosti Toyota Land Cruiserin hintaa 14 400 eurolla 134 200 euroon. Joulukuun alun korjaava veromuutos laski auton hintaa 8 700 euroa.

Autoverotus siirtyi syyskuun alussa uuteen WLTP-päästö­normiin perustuvaksi. Se hyydytti uusien autojen kaupan ja kiihdytti käytettyjen autojen tuontia, mikä iskee valtion vero­tuloihin kymmenien tai peräti satojen miljoonien eurojen loven, jos arvonlisävero­menetys otetaan huomioon.

Valtiovarainministeriö lupaili etukäteen, että muutos on laskennallinen eli sen ei pitänyt vaikuttaa autojen keskimääräiseen hinnoitteluun.

Toisin kävi. Osa vähäpäästöisistä autoista hyötyi muutoksesta joitakin satoja euroja, mutta samalla joidenkin keski- ja suuripäästöisten autojen auto­vero kiristyi tuntuvasti.

Esimerkiksi nelivetoisen Volvo XC60 automaatin hinta pomppasi ylös 2 800 eurolla. Toyota Land Cruiser kallistui peräti 14 400 eurolla.

”Muutoksen laskentaperusteet määritettiin jo keväällä, kun uuden normin mukaan luokiteltuja autoja ei juuri ollut tarjolla”, kertoo hallitusneuvos Merja Sandell valtiovarain­ministeriöstä.

Muutos hämmensi muutenkin autonostajia, sillä autojen uudet viralliset, todellista kulutusta paremmin kuvaavat kulutuslukemat nousivat noin viidenneksellä. Eli sellainen auto, jota aiemmin myytiin 5,9 litran kulutusmielikuvalla, saattoi muuttua 7,5 litraa sadalla kilometrillä syöväksi.

Autokauppojen ovet lakkasivat käymästä vilkkaan elokuun jälkeen. Syyskuussa autoja myytiin 2 590 kappaletta edellisvuotista vähemmän.

Sandellin mukaan syyskuun myyntikuoppa oli odotettu, sillä autokauppa kävi poikkeuk­sellisen kiivaasti ennen vero­muutosta. Syksyn kauppaa jarrutti osaltaan se, että maahantuojilla ei ollut tarjolla uuden luokituksen mukaisia autoja.

Marraskuun loppuun mennessä vaje kasvoi 4 415 autoon. Auto­tuojien mukaan autoveron tuotosta hävisi samalla noin 30 miljoonaa euroa. Uusien autojen arvonlisäveron tuotot putosivat nekin lähes vastaavalla summalla.

Samalla verotuksen kiristymisestä eniten kärsineiden, suuripäästöisten käytettyjen autojen tuonti ulkomailta räjähti käsiin.

”Käytettyjen autojen tuonti kiihtyi syksyllä entisestään. Valtio menettää niistä 150–200 miljoonan euron arvonlisäverot tänä vuonna”, laskee Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

Käytettyjen autojen tuonnin kasvu ei ole yksin autoveromuutoksesta kiinni. Valuuttakurssit suosivat tuontia, ja täkäläisiä ostajia kiinnostavista autoista on ylitarjontaa Ruotsissa.

Autoverotus pistettiin joulukuun 3. päivästä lähtien uusiksi. Uudistus palauttaa autokohtaiset verot mahdollisimman lähelle sitä, mitä ne olivat ennen syyskuun alun mittaustapamuutosta.

Tällä kertaa lähtökohtana oli valtiovarainministeriön ­VTT:ltä ja Trafilta tilaama selvitys mittaustapamuutoksen vaikutuksesta.

”Keskimäärin uudistus laskee autoveroa 700 eurolla vuonna 2019. Aivan samaksi veroa ei kuitenkaan saada, vaan tässäkin uudistuksessa on voittajia ja häviäjiä”, toteaa Sandell.

”Syy tähän on, että mittaustapa on aiempaa tarkempi. Siihen vaikuttaa myös auton varustelu.”

Sandellin mukaan häviäjiä ovat ne automallit, jotka on optimoitu edellisen päästömallin mukaan.

Myös edellä mainitut suuripäästöinen Volvo ja Toyota kuuluvat häviäjiin. Land Cruiserin hinnannoususta vain puolet palautuu takaisin.

Keskimääräisen auton osalta autovero putoaa noin 5 000 euroon.

Ensi vuonna autoveron kevennyksen vaikutus on noin 90 miljoonaa euroa. Valtio toivoo silti autoveron tuoton pysyvän noin miljardissa eurossa. Se edellyttää automyynnin elpymistä.

Sitä toivovat myös autotuojat. Siksi Kallio kehuu uutta laskentamallia ja toivoo sen rauhoittavan auton ostajat.

”Vaikka nelivetosen XC60:n hintaan jää vajaa tonni lisää, suurin osa meidän malleista halpenee. Siltä osin tämä on aito veroale”, vahvistaa tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck Volvolta.

”Joulukuun rekisteröinteihin markkinahäiriön väistyminen ei ehdi vaikuttaa. Tammi–helmikuussa autokaupan pitäisi sen sijaan jo palata plussalle”, odottaa Kallio.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT