LUE NÄKÖISLEHTI: Postin lakon vuoksi kaikki MT:n artikkelit ja näköislehti luettavissa vapaasti
Politiikka

Kriisitilanteessa Suomen öljykuljetukset vaarassa – Alukset vanhoja, työvoimaa puuttuu

Päätöksiä uusista huoltovarmuustankkereista pitäisi tehdä pian, Merimies-Unioni vaatii.
Markku Vuorikari
Nesteellä oli vuonna 2013 tankkilaivoja 11. Nyt yhtiö on luopunut niistä.

Suomen huoltovarmuuslaivasto öljy- ja kemikaalikuljetuksissa on viiden tankkerin ja kolmen hinaajan varassa. Alukset ovat vanhoja ja Merimies-Unionin mielestä päätöksiä niiden uusimisesta pitäisi tehdä pian.

Ellei päätöksiä tehdä, voivat öljyn kuljetukset kriisitilanteessa olla vaarassa, Merimies-Unioni päättelee. Unionin mielestä se on riski Suomen huoltovarmuudelle.

Pulaa on myös osaavasta työvoimasta.

”Meillä on tällä hetkellä varustamossa huutava pula tuuraajista niin kannella, koneessa kuin keittiössä. Työntekijöitä on etsitty kivien ja kantojen alta”, OSM Ship Management Finlandin pääluottamusmies Turo Ihalainen kirjoittaa unionin tiedotteessa.

Moni tankkereille pätevä työntekijä on töissä jäänmurtajilla.

Nesteellä oli vuonna 2013 tankkilaivoja 11. Nyt yhtiö on luopunut niistä.

Kuljetuskapasiteettia voi ostaa ulkomailta, mutta Unioni arvioi sen olevan kriisitilanteessa kallista tai mahdotonta.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Merimies-Unionin Zitting ei usko valtakunnansovittelijan edellytyksiin ratkaista postilakkoa: "Noviisi, amatööri"

Merimies-Unioni: Matkustaja-alustuen heikentäminen toisi Suomeen yli 5 000 työtöntä merimiestä ja siirtäisi alukset Ruotsin tai Viron lipun alle

Satamavahdit ja nosturinkuljettajat saivat oman työehtosopimuksen – satamalakot peruuntuvat