Politiikka

LVM:n virkamiehet julkaisivat toiveensa seuraavalle hallitukselle: Uudet bensiini- ja dieselautot kielletään, oman auton käytön kannustimet pois, kilometripohjainen tiemaksu käyttöön

Fossiilisten polttoaineiden verotusta pitäisi virkamiesnäkemyksen mukaan korottaa asteittain.
Sanne Katainen
Liikenne- ja viestintäpolitiikan ratkaisuja ohjaavat maailmanlaajuiset megatrendit, joista merkittävimpiä ovat ilmastonmuutos, teknologian ja työn murros sekä kaupungistuminen.

Liikenne- ja viestintäministeriön virkamiehet ovat julkaisseet toiveensa seuraavalle hallitukselle.

Liikenne- ja viestintäpolitiikka hallitusohjelmassa 2019–2023 – virkamiesnäkemys -asiakirjassa esitetyt näkemykset on koostettu ministeriön aiemmin tekemän tulevaisuuskatsauksen pohjalta.

Asiakirjassa virkamiehet huomauttavat, että liikenne- ja viestintäpolitiikan ratkaisuja ohjaavat maailmanlaajuiset megatrendit, joista merkittävimpiä ovat ilmastonmuutos, teknologian ja työn murros sekä kaupungistuminen.

Ensimmäisenä teemana asiakirjassa nostetaan esille hiiletön liikenne. Liikenne- ja viestintäministeriön virkamiehet ovat sitä mieltä, että liikenteen päästövähennysten painopiste tulee siirtää tieliikenteen energiankulutuksen vähentämiseen. Energiankulutuksen vähentäminen tapahtuu virkamiesten toiveissa vähentämällä ajettuja kilometrejä sekä käyttämällä hyväksi uutta teknologiaa.

"Johtoajatuksena tulee jatkossa olla saastuttaja maksaa -periaate", virkamiehet katsovat.

Keskeisin keino päästöjen vähentämisessä on virkamiesten mielestä taloudellinen ohjaus. He toteavat, että liikenteen verotus olisi tärkeää uudistaa kokonaisuudessaan.

Jotta hiilettömään liikenteeseen päästäisiin, se vaatii muutoksia liikkumisen tavoissa. Virkamiehet ehdottavat, että liikenteen verouudistuksen yhteydessä otettaisiin käyttöön kilometripohjainen tiemaksu. He ehdottavat myös, että oman auton käytöltä pitäisi poistaa muuta liikkumista paremmat vähennykset ja kannustimet.

Virkamiehet haluavat, että autokannan uusiutumista nollapäästöiseksi nopeutetaan. Se tapahtuu erityisesti sähkö- ja kaasuautojen määrää lisäämällä. Virkamiesnäkemys ehdottaa, että uusien bensiini- ja dieselautojen myynti kiellettäisiin muiden Pohjoismaiden tahdissa. Virkamiesten toiveisiin kuuluu lisäksi päästöttömien autojen vapauttaminen autoverosta sekä käyttövoimaverosta.

Fossiilisten polttoaineiden verotusta pitäisi virkamiesnäkemyksen mukaan korottaa asteittain.

Virkamiesnäkemykseen pääset tutustumaan tarkemmin tästä.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Autoilija, koulu alkaa! – Kyselyn mukaan kaksi viidestä suomalaisesta on joutunut suojatiellä vaaratilanteeseen tai onnettomuuteen

Henkilöautojen ensirekisteröinnit ovat jäämässä viime kesän tahdista

Ympäristöarvot painavat auton valinnassa entistä enemmän – vanhatkin valintakriteerit edelleen voimissaan: "Suomaisten hintatietoisuus ja merkkiuskollisuus tuskin tulevat kenellekään yllätyksenä"