Politiikka

Miksi LVM ehdottaa taas bensiini- ja dieselautojen kieltoa ja tiemaksua? Ylijohtaja vastaa

Liikenne- ja viestintäministeriön virkamiehet julkaisivat eilen maanantaina liikenne- ja viestintäpolitiikan virkamiesnäkemyksen tulevalle hallituskaudelle.
Sanne Katainen
Monista virkamiesnäkemyksessä esitellyistä asioista on jo käyty julkista keskustelua. Ylijohtaja Juhapekka Ristolan mukaan kyse on siitä, että ministeriön virkamiehet toistavat oman vastausvaihtoehtonsa sellaiseen kysymykseen, joka on jäänyt vaille vastausta.

Liikenne- ja viestintäministeriön virkamiehet julkaisivat eilen maanantaina liikenne- ja viestintäpolitiikan virkamiesnäkemyksen tulevalle hallituskaudelle. Virkamiesnäkemyksessä nousivat jälleen esille muun muassa uusien bensiini- ja dieselautojen kielto sekä kilometripohjainen tiemaksu.

Mutta miksi ihmeessä ministeriö ehdottaa jälleen samoja asioita, joita se on ehdottanut jo aiemmin.

Liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtaja, osastopäällikkö Juhapekka Ristolan mukaan vuosien mittaan on opittu siihen, että ministeriöistä kysytään ennen vaaleja ja hallitusohjelmaneuvotteluita niiden näkemyksiä. Tämän vuoksi koko valtioneuvosto onkin tehnyt tulevaisuuskatsaustyötä, ja kukin ministeriö tahollaan on tehnyt virkamiesnäkemyksen. Koko valtioneuvostoa koskeva yleispiirteisempi tulevaisuuskatsaustyö julkistettiin jo aiemmin.

"Tässä mennään pidemmälle yksityiskohtiin. Tämä on tällainen asiantuntijanäkemys siitä, millaisia asioita todennäköisesti tulee ratkaistavaksi seuraavalla hallituskaudella. Samalla on arvioitu, mihin suuntaan ratkaisujen pitäisi mennä", Ristola taustoittaa.

Ylijohtaja korostaa, että aikanaan kun poliittisesti jotain päätetään, virkamieskunta lähtee todella tarkkaan toteuttamaan sitä, mitä on päätetty.

Monista virkamiesnäkemyksessä esitellyistä asioista on jo käyty julkista keskustelua. Ristolan mukaan kyse on siitä, että ministeriön virkamiehet toistavat oman vastausvaihtoehtonsa sellaiseen kysymykseen, joka on jäänyt vaille vastausta.

"Se ei tarkoita sitä, etteikö joku muu vastaus kysymykseen voisi olla vielä parempi", hän huomauttaa.

Virkamiesnäkemyksessä esitettiin runsaasti erilaisia toimenpiteitä. Näin ollen onkin Ristolan mukaan keskeistä, että toimenpiteet toteutetaan niin, että niille löydetään yleistä hyväksyntää.

"Kun ne ovat toimenpiteinä hyvin vaikeita ja vaikeita yleisesti hyväksyä", hän lisää.

Ristola nostaa esiin liikennettä koskevien uusien maksujen käyttöönoton. Niiden kanssa samanaikaisesti pitäisi hänen mukaansa toteuttaa liikenteen verotuksen kokonaisuudistus, jotta kokonaisrasitus ei kasvaisi.

"Uusien maksujen käyttöönotossa pitää huomioida myös se, että Suomi on hyvin erilainen maa eri puolilla. Todellisuus kaupunkien sisällä on ihan toista kuin kaupunkienvälisessä liikenteessä tai haja-asutusalueilla", ylijohtaja linjaa.

Lue lisää:

LVM:n virkamiehet julkaisivat toiveensa seuraavalle hallitukselle: Uudet bensiini- ja dieselautot kielletään, oman auton käytön kannustimet pois, kilometripohjainen tiemaksu käyttöön

Lue lisää

Valtioneuvoston asetus vesittää laajakaistalain

Näin Yle vetoaa liikenne- ja viestintäministeriöön kirjeitse – tavoitteena "lopettaa tv-jakelu perinteisissä maanpäällisissä tv-verkoissa"

Laajakaistatuen valmistelu etenee – ministeri Harakka: "Hyvät yhteydet ovat meille elintärkeitä"

LVM:n virkamiehet julkaisivat toiveensa seuraavalle hallitukselle: Uudet bensiini- ja dieselautot kielletään, oman auton käytön kannustimet pois, kilometripohjainen tiemaksu käyttöön