Politiikka

Nea Nättinen lähti tätinsä kampanjapäälliköksi: "Piti puntaroida, että riittääkö aika tähän kaikkeen"

Homma pärähti kunnolla käyntiin tammikuun lopulla SDP:n kampanjastartissa.
Petteri Kivimäki
Jyväskyläläinen Nea Nättinen on tätinsä kampanjapäällikkö eduskuntavaaleissa.

"Viime marraskuussa tuli äidin kanssa puheeksi, että hänen siskonsa lähtee eduskuntavaaleihin ehdolle. Siinä kohtaa tarjouduin itse kampanjapäälliköksi ja siitä tämä urakka sai alkunsa", Nättinen kertoo.

Hän on töissä Jyväskylän Palokassa Norolan päiväkodissa ja hakee keväällä opiskelemaan Jyväskylän yliopistoon.

"Tietysti piti puntaroida, että riittääkö aika tähän kaikkeen. Mutta olen ollut aina tosi kiinnostunut politiikasta ja vaikuttamisesta ja kun nyt aukeni tällainen tilaisuus olla mukana tutun ihmisen kampanjassa, halusin tarttua mahdollisuuteen", Nättinen sanoo.

Marras- ja joulukuussa kampanjapäällikkö Nättinen suunnitteli yhdessä ehdokas Alapihan kanssa kampanjan esittelytekstejä sekä käytännön juoksutusta.

"Tammikuun lopulla oli SDP:n kampanjastartti Helsingissä ja helmikuussa paikallinen kampanja-avaus Keski-Suomessa. Siitä homma pärähti kunnolla käyntiin", Nättinen kertoo.

Alapihan kampanja painottuu pohjoisen Keski-Suomen maaseutualueille.

"Tätini on ammatiltaan liikuntasihteeri ja vaikuttaa kolmatta kauttaan Karstulan kunnanvaltuustossa. Sitä kautta hänellä on suora kosketus seudun ihmisten arkeen ja asioihin."

Karstulan lisäksi ehdokas liikkuu tiiviisti Kyyjärvellä, Kivijärvellä, Saarijärvellä, Äänekoskella ja Viitasaarella.

Toinen kampanjan painopistealue on maakuntakeskus Jyväskylässä.

"Heli, kuten koko lähisukuni, on lähtöisin Jyväskylän Vaajakoskelta, joten täällä kampanjointi on luonteva ratkaisu", Nättinen kertoo.

Ehdokas kiertää paljon Keski-Suomen vaalipiirin alueella kampanjoimassa ja tapaamassa ihmisiä kasvotusten.

"Demarit toteuttavat nyt vaalikeväänä ovelta ovelle -kampanjan, jossa käydään koputtelemassa ihmisten oviin ja keskustelemassa asioista", kampanjapäällikkö sanoo.

Nättinen on itse päivätöissä arkisin aamukahdeksasta iltapäiväneljään, joka rajoittaa hänen osallistumistaan kampanjakierroksille ehdokkaan mukana.

"Koen nuoremman sukupolven edustajana, että sosiaalisen median merkitys on onnistuneessa kampanjassa suuri. Facebookissa tavoittaa varsinkin keski-ikäisiä ihmisiä. Olen kampanjan some-vastaava ja hallinnoin Facebook-profiilin lisäksi myös ehdokkaan Instagram-tiliä."

Lehtimainontaa Alapiha tekee pohjoisen Keski-Suomen paikallislehdissä. Hänen mainoksiaan on myös muun muassa erilaisten paikallisten urheilutapahtumien käsimateriaaleissa. Radio- ja tv-mainontaa kampanjassa ei tehdä.

"Tavoittelemme laajoja ihmisjoukkoja. Helin teemoissa korostuvat lasten ja nuorten tasavertaiset harrastusmahdollisuudet sekä tasavertainen toisen asteen koulutus", Nea Nättinen summaa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Jyväskylä pestasi lampaat kitkemään vieraslajia – lauma muuttaa puistolaitumelle heti, kun aidat saadaan pystyyn

Startup-sijoittaja: SDP:n vaalivoitto suli lihaveroon "Ei kannata mennä äänestäjän ja hänen grillimakkaransa väliin"

SDP:n Hussein al-Taeen sairausloma jatkuu toukokuun loppuun