Politiikka

Antti Rinne vaitonaisena isoista raide- ja infrahankkeista: Katsotaan tämä kokonaisuus

Rinteen mukaan infrahankkeet ovat tärkeitä suhdanteiden tasaajia.
LEHTIKUVA / Emmi Korhonen
Nopeat ratahankkeet ovat kalliita ja valmistuisivat vasta yli kymmenen vuoden kuluttua.

Isot raidehankkeet ovat pöydällä hallitusneuvotteluissa. Voi ennakoida tiukkaa vääntöä siitä, mitä hanketta lähdetään mahdollisesti toteuttamaan ensimmäisenä.

Helsingin Sanomat kertoo, että seuraava hallitus aikoo laittaa liikkeelle ainakin kolme uutta nopeaa junarataa sekä rakentaa ja korjata väyliä sadoilla miljoonilla euroilla.

Hallitusneuvotteluja vetävä Antti Rinne ei tänään aamulla lähtenyt ottamaan kantaa raide- ja infrahankkeisiin.

"Me katsotaan tämä kokonaisuus", Rinne sanoi.

Rinne totesi kuitenkin, että infrahankkeet ovat tärkeitä suhdanteiden tasaajia.

"Me haluamme tehdä vastasyklistä politiikkaa, sillä on tärkeä merkitys Suomen talouspolitiikan näkökulmasta."

Neuvottelut ovat vielä kesken, mutta Helsingin Sanomien tietojen mukaan hallitukseen lähdössä olevat puolueet aikovat laittaa liikkeelle yleissuunnittelun nopeasta radasta Helsingistä Turkuun, Tampereelle sekä itäiseen Suomeen mahdollisesti Porvoon ja Kouvolan kautta.

Näiden lisäksi mahdollisesti tulee vielä muita ratahankkeita. Alustavasti suunnitteluun on ajateltu varattavan parisataa miljoonaa euroa.

Keskustelussa olevat ratahankkeet ovat erittäin kalliita ja jos niitä toteutetaan, valmistumiseen menee vuosia. Helsingin Sanomien tietojen mukaan kaikkiaan ratahankkeet maksaisivat nykyisten laskelmien mukaan 11,4 miljardia euroa.

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson sanoi aamulla puolueen toiveena olevan, että linjauksia isoista investoinneista ja panostuksista liikenneinfraan olisi mahdollista tehdä. Anderssonin mielestä kysymys on siitä, mitä saadaan mahdutettua talouden raameihin.

Hänen mukaansa raidehankkeissa olisi loogista lähteä liikkeelle niistä hankkeista, jotka ovat suunnittelussa kaikkein pisimmällä.

"Minä kannatan henkilökohtaisesti, tietenkin olen kannattanut jo pitkään Turun rataa, mutta tämä on kokonaisuus, mitä pitää katsoa yhdessä", Andersson sanoi.

Lue lisää: Liikenteeseen tulossa jättipanostus – HS: Seuraava hallitus käynnistää kolmen nopean junaradan suunnittelun

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Kokoomus julkisti työllistämiskeinonsa: porrastaisi ansiosidonnaisen, poistaisi työttömyysputken ja lisäisi paikallista sopimista

Valitut Palat kysyi: Petteri Orpo on suomalaisten mielestä paras vaihtoehto hoitamaan maan asioita

Työllisyyteen panostaminen on tulevaisuuspolitiikkaa