Politiikka

Ulkomaisten työntekijöiden lupabyrokratia on kasvun hidaste pohjoisessa: "Yritykset tietävät viranomaisia paremmin omat tarpeensa"

Oulun kauppakamari vaatii, että EU:n ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevien työntekijöiden saatavuusharkinnasta luovutaan.
Pekka Fali
Kajaanissa toimivalla Skoda Transtechilla on työntekijöitä paristakymmenestä maasta. Työvoiman saanti on ollut haaste jo pitkään.

Oulun kauppakamari vaatii, että EU:n ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevien työntekijöiden saatavuusharkinnasta luovutaan.

Saatavuusharkinta tarkoittaa, että ennen oleskeluluvan myöntämistä punnitaan, onko työmarkkinoilla Suomessa tai EU-alueella jo saatavilla sopivaa työvoimaa kyseiseen tehtävään.

"Tämä harkinta on turha ja byrokraattinen. Yritykset tietävät viranomaisia paremmin omat osaamistarpeensa", sanoo Oulun kauppakamarin toimitusjohtaja Jari P. Tuovinen tiedotteessa.

Työhön perustuvien oleskelulupien käsittelyajaksi on saatava lakiin maksimiksi kuukausi. Tavoitteena tulee kuitenkin olla keskimääräisesti alle viikon käsittelyaika, Tuovinen sanoo.

Joillakin aloilla saatavuusharkintaan liittyvä byrokratia pitkine lupakäsittelyaikoineen on nousemassa kasvun hidasteeksi.

Oululaisissa toimiva kiven louhinnan ja jatkojalostuksen keskittymä tarvitsisi tänä vuonna 50 ja ensi vuonna noin sata työntekijää pikaisella investointien aikataululla.

Toimintaa on tarkoitus kasvattaa jatkossakin huomattavasti, mutta yritysryhmä ei ole saanut työvoimaa, vaikka on hakenut sitä yhdessä TE-toimiston kanssa, kertoo Oulaisten kaupungin elinkeino- ja kehitysjohtaja Jarmo Soinsaari.

Nyt kiinalaista työvoimaa tuodaan nykysääntöjen mukaan, hitaalla prosessilla. Rajoitteeksi ovat kuitenkin nousseet työvoiman saatavuusharkinnanvaraisuuden ehdot.

"Kyseessä on nyt kolme ammattinimikettä, jotka tässä meidän tapauksessamme tulisi saada vapautettua saatavuusharkinnasta. Suuri ongelma on myös työlupaprosessi, joka kestää todella pitkään."

"Oulaisiin tehtävät investoinnit riippuvat työvoiman saatavuudesta: jos ei työvoimaa saada, investoinnit voivat mennä muualle Eurooppaan. Näiden yritysten tuotannosta ja lopputuotteista suurin osa menee tällä hetkellä suoraan vientiin, joten tällä olisi suuri merkitys myös kansantaloudellisesti", jatkaa Soinsaari.

Myös Kajaanin Otanmäessä toimiva kiskokaluston valmistaja Skoda Transtech hyödyntää merkittävissä määrin ulkomaista työvoimaa. Työvoiman saanti on ollut hankalaa jo pitkään.

"Meillä on työntekijöitä paristakymmenestä maasta, joista vahvimmin ovat edustettuina Venäjä ja Puola. Venäjä ei ole EU:ssa, joten sen suhteen lupaprosessit voivat olla hitaita. Näkemykseni mukaan työvoiman saatavuusharkinta ja lupaprosessien byrokraattisuus eivät ole kasvun este, mutta hidaste ne voivat olla", sanoo Skoda Transtech Oy:n toimitusjohtaja Lasse Orre.

"Tässä kohtaa on hyvä muistaa, että emme ole yksin tämän haasteen kanssa: Kainuussa on tällä hetkellä yli tuhat avointa työpaikkaa. Mielestäni ratkaisu pitäisi löytyä ulkomaisen ja kotimaisen työvoiman sekä koulutuksen yhdistelmänä."

Viime viikolla yhtiö julkisti suuren paikallisjunien tilauksen Latviaan vuosina 2021–2024.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

"Ulkomainen työvoima on elinehto marjanviljelijöille" – suomalaisia eivät marjatilan työt kiinnosta

Skoda Transtech aloittaa yt-neuvottelut Kajaanissa – irtisanomisia ei luvassa

BBC: Mansikat uhkaavat mädäntyä peltoon Britanniassa, koska poimijat eivät enää halua tulla maahan