Politiikka

Hallitus löysi budjettiriihessä yhden yritystuen, joka voidaan poistaa – kuljetusalan SKAL ei pidä sitä edes yritystukena ja on järkyttynyt

Parafiinisen dieselin tuen poisto osuu SKAL:n mukaan kuljetusyrityksiin. Turpeen veron nosto päätetään ensi keväänä.
Markku Vuorikari
Parafiininen diesel kehitettiin vähentämään dieselin pienhiukkasten päästöjä. Siksi sitä on tuettu.

Hallitus lupasi etsiä karsittavia yritystukia ja löysi yhden sellaisen. Parafiinisen dieselöljyn veronalennusta leikataan 120 miljoonalla eurolla.

Leikkaus kohdistetaan mahdollisuuksien mukaan fossiiliseen parafiiniseen dieseliin. Parafiinista dieseliä on sekä uusiutuvaa että fossiilista.

Tämä toimi oli yritystukien karsimista pohtineen työryhmän listalla.

Valtiosihteeri Jari Partasen johtaman ryhmän raportti valmistui maanantaina ja oli hallituksen käytössä budjettityössä. Se kuitenkin julkistetaan vasta samalla kun budjetin lopullinen versio.

Partasen mukaan on auki, miten tuen poisto käytännössä kohdistetaan.

"Perusteita sille ei enää ole. Lisäksi siinä on EU:n kanssa ongelmallisia kohtia", Partanen perustelee.

Tukea on käytetty kannustamaan dieselin laadun parantamiseen. Tuki on nähty vanhanaikaiseksi.

"Se tuli aikanaan puhtaampana vaihtoehtona, mutta nykyisellä autoteknologialla päästään jo puhtaampaan tulokseen", valtiovarainministeri Mika Lintilä (kesk.) sanoi Ylen A-studiossa tiistaina.

"Tällä on myös pienimmät vaikutukset negatiivisessa mielessä", Lintilä jatkoi.

Kuljetusyrityksiä edustava SKAL ei pidä parafiinisen dieselin veronalennusta edes yritystukena.

"Dieselin verorakenne Suomessa perustuu ympäristövaikutuksiin, eikä siinä ole kyse yritystuesta", SKAL kirjoittaa tiedotteessa.

Järjestön mukaan tavaraliikenteelle kohdistuu 140 miljoonan euron veronkorotus ensi vuonna, kun polttoaineveron korotus lasketaan mukaan.

Polttoaineveroa kiristetään 250 miljoonaa euroa. Se nostaa bensaveroa 6,3 senttiä litralta ja dieselin veroa 6,9 senttiä litralta, veronmaksajien keskusliitto laski.

Yritystukien karsimisen pääpainon on sanottu olevan ympäristö- ja ilmastovaikutukselta haitallisissa tuissa. Nyt tehty päätös saattaa kuitenkin jäädä ainoaksi.

"Tällä hetkellä ei ole työtä, jossa tukia oltaisiin leikkaamassa. Tämä oli tässä", Lintilä sanoi.

Yritystukien leikkaaminen ei onnistunut edelliseltä hallitukselta.

Hallituksen tavoitteena on turpeen energiakäytön vähintään puolittaminen 2030 mennessä. Energiaverotus ja turpeen verotus sen osana käydään läpi ensi keväänä.

Turpeen verotukseen tehdään sellaiset muutokset, jolla tavoite toteutuu.

Lue myös:

Metsäteollisuus: Hallitus ei kanna vastuuta hyvinvoinnin turvaamisesta

Hallitus edistää elintarvikevientiä ja paikkaa aukot maaseudun kehittämisohjelmassa – ministeri Leppä: "Budjetissa on monia myönteisiä asioita maataloudelle"

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lintilä pääministerin turvelausunnosta: Turvetta ei korvata kivihiilellä, puun poltolla tai tuontihakkeella – "Rinne sanoi olevan kanssani samaa mieltä"

Talouden turbonappi

Energiaverokeskustelu on ollut harhaanjohtavaa