LUE NÄKÖISLEHTI: Postin lakon vuoksi kaikki MT:n artikkelit ja näköislehti luettavissa vapaasti
Politiikka

Matkailu- ja ravintola-ala tyrmää ministeriön sähköautosuunnitelmat: Huvipuistoyrittäjälle lankeaa jopa 600 000 euron kustannukset

Ympäristöministeriön ehdotuksen mukaan jo olemassa oleville yli 20 parkkipaikan pysäköintialueille pitäisi vuoden 2025 alkuun mennessä rakentaa latauspisteitä 10 prosenttia parkkipaikkojen kokonaismäärästä.
Jaana Kankaanpää
Ympäristöministeriön lakiehdotus ylittää MaRa:n mukaan selvästi EU:n asettaman rakennusten energiatehokkuusdirektiivin vaatimukset.

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry vastustaa ympäristöministeriön suunnittelemia sähköautojen latauspisteitä koskevia vaatimuksia. MaRa pitää ministeriön esitystä kohtuuttomana.

Ehdotuksen mukaan jo olemassa oleville yli 20 parkkipaikan pysäköintialueille pitäisi vuoden 2025 alkuun mennessä rakentaa latauspisteitä 10 prosenttia parkkipaikkojen kokonaismäärästä.

Yhdistyksen laskelman mukaan esimerkiksi huvipuisto joutuisi rakentamaan jopa 200 ja hiihtokeskus 100 latauspistettä. Se korostaa, että hiihtokeskusten ja huvipuistojen pysäköintipaikat on mitoitettu huippusesongin mukaan. Hiihtokeskuksella voi olla pysäköintipaikkoja 1 000 ja huvipuistolla jopa 2 000.

"Jos yksi peruslatauspiste maksaa 3 000 euroa, ympäristöministeriön ehdotus tarkoittaa huvipuistoyrittäjälle 600 000 euron kustannuksia. Tämän lisäksi tulevat mahdolliset kiinteistöllä tehtävät sähköremontit, jos esimerkiksi kiinteistön sähköjärjestelmä pitää uusia", MaRa huomauttaa kannanotossaan.

Rakentamisvelvollisuus on matkailu- ja ravintola-alan edunvalvojan mielestä raskas myös hotelleille, kylpylöille ja messuille.

Ympäristöministeriön lakiehdotus ylittää yhdistyksen mukaan selvästi EU:n asettaman rakennusten energiatehokkuusdirektiivin vaatimukset.

"Energiatehokkuusdirektiiviä selvästi kireämmästä rakentamisvelvoitteesta aiheutuisi kymmenien miljoonien eurojen kustannukset yksinomaan matkailu- ja ravintola-alan yrityksille. Kiinteistöillä oleville pysäköintialueille jouduttaisiin rakentamaan suhteeton määrä sähköautojen latauspisteitä riippumatta siitä, mikä on todellinen kysyntä. Esitys ei ota huomioon, että osa matkailuyritysten parkkipaikoista on käytössä vain osan vuodesta", toimitusjohtaja Timo Lappi sanoo tiedotteessa.

Lue lisää:

Myös autottomat voivat joutua maksajiksi, kun hallitus vaatimassa sähköautojen latausta pihoihin

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Kauppakamarien mukaan hallitus on ylimitoittamassa sähköautojen latauspisteet

Kova nousu: Sähkö- ja kaasuautojen osuus on nyt yli kymmenesosa uusista autoista

Sähkö- ja kaasuautojen kysyntä kasvaa – kaikkiaan henkilöautojen myynti jää viime vuoden tahdista