Politiikka

Lakkautusuhan alla olleet junavuorot säilyvät sittenkin

Politiikka 30.09.2016

Junavuoroja myös lisätään enimmäkseen eteläiseen Suomeen, liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteessa kerrotaan.


Vesa Moilanen
Maakunnissa voidaan huokaista helpotuksesta. Liipaisimella olleet junayhteydet päätettiinkin säilyttää.

Liikenne- ja viestintäministeriö ja VR-Yhtymä ovat sopineet junaliikenteen velvoiteliikenteen tarjonnasta vuodelle 2017.

Käytännössä junavuoroja lisätään eri puolilla maata. Samalla nykyiset junayhteydet säilyvät.

Junayhteyksiä lisätään kaksi junaparia R-juniin (Helsinki-Riihimäki) ja Z-juniin (Helsinki-Lahti)

Kahdeksan junaparia lisätään Lahti-Riihimäki-välille ja kaksi junaparia Riihimäki-Tampere-välille.

Osa Rovaniemi-Kolari-yöjunaliikenteen sesonkiaikojen vuoroista siirretään velvoiteliikenteeseen, jonka lisäksi myös Turun yöjunaliikenne siirtyy markkinaehtoisesta liikenteestä velvoiteliikenteeseen.

Kaksi junaparia lisätään Savonlinna-Parikkala-välille sekä yksi junapari väleille Kuopio-Kouvola, Tampere-Keuruu ja Tampere-Pori.

Pieksämäki-Joensuun liikennöintirakennetta muutetaan, jatkossa yhteysvälillä liikennöi kaksi velvoiteliikenteen piiriin kuuluvaa junaparia päivässä.

Liikenne- ja viestintäministeriö neuvottelee Helsingin ja Siuntion välisen junaliikenteen kohennuksista Siuntion kunnan ja HSL:n kanssa.

Junayhteydet säästyvät lakkautuksilta

Junayhteydet jatkuvat nykyisellään yhteysväleillä Rovaniemi-Kemijärvi, Lahti-Kouvola, Kouvola-Kotkan Satama, Riihimäki-Hämeenlinna-Tampere, Hanko-Karjaa, Tampere-Pori, Iisalmi-Ylivieska, Kuopio-Kajaani-Oulu-Rovaniemi, Oulu-Rovaniemi, Jyväskylä-Seinäjoki sekä Joensuu-Nurmes.

Päätökset astuvat voimaan 10.12.2016.

Pitkin kuluvaa hallituskautta junayhteyksien yllä on leijunut tummia pilviä, ja jopa koko Suomen poikittaissuuntainen junaliikenne oli lakkautusuhan alla.

Taustalla ovat vaikuttaneet liikennepuolelle hallitusohjelmassa ladatut säästöpaineet.

Aiheeseen liittyvät artikkelit