Politiikka

Lakkautusuhan alla olleet junavuorot säilyvät sittenkin

Politiikka 30.09.2016

Junavuoroja myös lisätään enimmäkseen eteläiseen Suomeen, liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteessa kerrotaan.


Vesa Moilanen
Maakunnissa voidaan huokaista helpotuksesta. Liipaisimella olleet junayhteydet päätettiinkin säilyttää.

Liikenne- ja viestintäministeriö ja VR-Yhtymä ovat sopineet junaliikenteen velvoiteliikenteen tarjonnasta vuodelle 2017.

Käytännössä junavuoroja lisätään eri puolilla maata. Samalla nykyiset junayhteydet säilyvät.

Junayhteyksiä lisätään kaksi junaparia R-juniin (Helsinki-Riihimäki) ja Z-juniin (Helsinki-Lahti)

Kahdeksan junaparia lisätään Lahti-Riihimäki-välille ja kaksi junaparia Riihimäki-Tampere-välille.

Osa Rovaniemi-Kolari-yöjunaliikenteen sesonkiaikojen vuoroista siirretään velvoiteliikenteeseen, jonka lisäksi myös Turun yöjunaliikenne siirtyy markkinaehtoisesta liikenteestä velvoiteliikenteeseen.

Kaksi junaparia lisätään Savonlinna-Parikkala-välille sekä yksi junapari väleille Kuopio-Kouvola, Tampere-Keuruu ja Tampere-Pori.

Pieksämäki-Joensuun liikennöintirakennetta muutetaan, jatkossa yhteysvälillä liikennöi kaksi velvoiteliikenteen piiriin kuuluvaa junaparia päivässä.

Liikenne- ja viestintäministeriö neuvottelee Helsingin ja Siuntion välisen junaliikenteen kohennuksista Siuntion kunnan ja HSL:n kanssa.

Junayhteydet säästyvät lakkautuksilta

Junayhteydet jatkuvat nykyisellään yhteysväleillä Rovaniemi-Kemijärvi, Lahti-Kouvola, Kouvola-Kotkan Satama, Riihimäki-Hämeenlinna-Tampere, Hanko-Karjaa, Tampere-Pori, Iisalmi-Ylivieska, Kuopio-Kajaani-Oulu-Rovaniemi, Oulu-Rovaniemi, Jyväskylä-Seinäjoki sekä Joensuu-Nurmes.

Päätökset astuvat voimaan 10.12.2016.

Pitkin kuluvaa hallituskautta junayhteyksien yllä on leijunut tummia pilviä, ja jopa koko Suomen poikittaissuuntainen junaliikenne oli lakkautusuhan alla.

Taustalla ovat vaikuttaneet liikennepuolelle hallitusohjelmassa ladatut säästöpaineet.