Politiikka

Ministerit syyttelevät toisiaan liikenneuudistuksen toteuttamisesta

Bernerin mukaan muiden hallituspuolueiden kommentointi ei kunnioita demokraattista polkua.
Niinistö kommentoi verotusta maanpuolustuskurssin avajaisten yhteydessä. LEHTIKUVA / Emmi Korhonen

Hallitus jatkaa kiistelyä liikenneverkkoyhtiöstä. Toisaalta kyse on selvityksen sisällöstä, mutta ministerit syyttelevät toisiaan myös liikenneuudistuksen toimintatavoista.

Kokoomuksen vastuuministeri Kai Mykkänen sanoo, että autoveron poistamisesta ei seurantaministereiden kokouksissa keskusteltu eikä siitä ollut kirjallista tietoa ollut ennen viime viikkoa.

"(Liikenneministeri Anne) Berner (kesk.) lisäsi ilmeisesti loppuvaiheessa selvitykseen suoran esityksen autoveron poistosta", Mykkänen sanoo STT:lle.

Hänen mukaansa valtiovarainministeriöstä oli virkamiesten välillä varoitettu liikenne- ja viestintäministeriötä markkinoita heiluttavasta vaikutuksesta, jos autoveron poistosta vihjataan julkisuuden kautta.

Berner ihmetteli Iltalehden haastattelussa muiden hallituspuolueiden kommentteja. Hän sanoi vaatineensa muilta puolueilta selkeitä sitoumuksia siitä, että ensin hallitus katsoo lausuntokierroksen annin. Bernerin mukaan lausuntojen jälkeen oli tarkoitus tehdä lopullinen esitys, johon hallitus ottaisi kantaa huhtikuun kehysriihessä.

Bernerin mukaan muiden hallituspuolueiden kommentointi ei kunnioita demokraattista polkua, johon hallituspuolueet olivat sitoutuneet. Mykkäsen mukaan oli sovittu vain siitä, että Berner julkaisee asian omana selvityksenään ja hallitus tekee lopulliset johtopäätökset kehysriiheen mennessä.

"Meidän ja perussuomalaisten puolelta ei hahmotettu sitä, ettei lausuntokierroksen aikana keskustelu olisi vapaata", Mykkänen sanoo.

Puolustusministeri Jussi Niinistön (ps.) mukaan on selvää, että liikenneverkkojen yhtiöittäminen ei etene ministeriön selvityksessä olleella tavalla.

"Mitään äkillisiä muutoksia liikenteen verotukseen ei ole tulossa", Niinistö sanoi.

Berner sanoi torstaina tiedotustilaisuudessaan ja toisti sunnuntaina blogissaan, että 100 miljoonan euron hankintatuki vähäpäästöisten autojen ostajille tänä vuonna lieventäisi autokaupan häiriöitä. Tviitissään hän sanoi, että 100 miljoonaa on lukuna peräisin hallituksen energia- ja ilmastostrategiasta.

Mykkäsen mukaan marraskuussa julkaistun strategian 100 miljoonaa oli kokoluokka, jolla hintasuhteiden muutos tehtäisiin neljän vuoden aikana erityisesti sähköautojen hyväksi.

"Ei siinä ollut mielessä, että summalla yritettäisiin kompensoida autoverokeskustelun aiheuttamaa autokaupan hyytymistä", Mykkänen sanoo.

"Tuen levittäminen laajaan autojoukkoon sulattaa pois ajatuksen, että tuetaan päästöttömiä uusia teknologioita", hän jatkaa.

Hänen mukaansa 100 miljoonan hankintatuki tuskin edes pysäyttäisi ihmisten odotusta autoveron muutoksesta. Se olisi vain pieni osa autoverosta, jota kerätään tänä vuonna arviolta 850 miljoonaa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Antti Kaikkonen riitaantui vuosituhannen vaihteessa Paavo Väyrysen kanssa

Kai Mykkäsen mukaan hallituksen tulisi luopua turpeen veroedusta – parempi vaihtoehto kuin bensaveron korotus

Häkkänen ja Lepomäki kansansuosikit kokoomuksen johtoon – puolueen äänestäjät tukevasti Orpon takana