Politiikka

Mykkänen: Ei pidä ruikuttaa EU:n päästötavoitteista, vaan kääriä hihat

Politiikka 01.08.2016

Ulkomaankauppaministeri näkee kovat päästörajat mahdollisuutena, jonka seurauksena voi syntyä uusia vientituotteita.


Kari Salonen
Kai Mykkänen (kok.) jopa nostaisi EU:n päästötavoitteita.

Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkäsen (kok.) mielestä EU:n päästötavoitteita kohtaan esitetty kritiikki on turhaa.

EU julkaisi heinäkuussa tavoitteet päästökaupan ulkopuolisille aloille eli pääasiassa liikenteen, asumisen ja maatalouden päästöille. Suomeen kohdistuva vähennystavoite oli odotettua kovempi.

Esimerkiksi eduskunnan talousvaliokunnan puheenjohtaja Kaj Turunen (ps.) totesi, että 39 prosentin vähennys kasvihuonepäästöissä tulee Suomelle erittäin kalliiksi ja ajaa teollisuutta ulkomaille. Turunen vaati, että EU:sta haetaan parempi ratkaisu.

Mykkäsen mukaan tiukka päästötavoite edistää biopolttoaineiden käyttöä. Samalla toteutetaan hallitusohjelman kirjaus tuontiöljyn määrän puolittamisesta. EU:n vaatimus myös synnyttää biotalouden ratkaisuja, joista voi tulla vientituotteita.

"Sen sijaan, että tässä jäädään ruikuttamaan, pitää kääriä hihat. Pelästynyt kommentointi pitää kääntää siihen, että meistä tulee edelläkävijöitä", Mykkänen sanoo.

"Suhtautumisessa (päästörajoihin) on kysymys siitä, uskommeko että biotaloudesta ja liikenteen sähköistämisestä on muuhunkin kuin juhlapuheisiin."

EU:n on tarkoitus vähentää kasvihuonepäästöjä vuoden 1990 tasosta vähintään 40 prosenttia ennen vuotta 2030.

Kokoomuksen ministeriryhmässä ympäristöasioita seuraava Mykkänen haluaa EU:lle vielä kunnianhimoisemmat tavoitteet, jotka vaikuttaisivat etenkin teollisuuden päästötavoitteisiin. Hänestä valinta tehdään päästöhinnoittelun vetämän muutoksen ja tuhlaavamman uusiutuvien energian tukiin nojaamisen välillä.

"Oma näkemykseni on se, että EU:n tulisi nostaa päästötavoitettaan, joka on varsinkin päästökauppasektorilla liian helppo. Esimerkiksi 50 prosentin tavoite johtaisi parempaan tulokseen ja poistaisi tarpeen tuulivoiman tuilta, joita Suomessa maksamme vajaat 200 miljoonaa tänä vuonna."

Vaikka suurin osa päästövähennyksistä kertyy todennäköisesti liikenteestä, myös koneissaan paljon öljyä polttava maatalous joutuu todennäköisesti investoimaan. Mykkänen myöntää, että tilojen heikko taloudellinen tilanne luo kehitykselle lisähaasteita.

"Öljynkäyttöä saadaan korvattua traktoreissa nestemäisellä biopolttoaineella ja kuivureissa biokaasullakin, mutta on se ilman muuta iso kynnys investoida niihin", Mykkänen sanoo.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT