Politiikka

Sähköauton hankintatuen suuruus auki

Sähköautoja ostetaan Suomessa edelleen vähän. Auton muuttaminen kaasu- tai etanolikäyttöiseksi onnistuu nykyään entistä helpommin.
Jaana Kankaanpää
Hallitus valmistelee lainsäädäntöä, jolla kannustetaan ostamaan vähäpäästöinen sähköauto. Hankintatuen suuruutta ei ole päätetty.

Hallitus varaa ensi vuoden budjetista yhteensä kuusi miljoona euroa sähköautojen hankintatukea varten sekä henkilöautojen muuttamiseksi kaasu- tai etanolikäyttöisiksi.

Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee parhaillaan lainsäädäntöä. Liikenneneuvos Hanna Perälä kertoo, että sähköauton hankintatuessa ajatuksena on, että valtio maksaa ostajalle könttäsumman aina autoa kohden. Euromääristä ei ole vielä tehty päätöksiä.

"Tiedot tarkentuvat myöhemmin lakivalmistelun aikana", hän kertoo.

Sähköautojen hankintatuella halutaan vauhdittaa vähäpäästöisen liikenteen yleistymistä. Tavoitteena on, että Suomen teillä olisi 2030 mennessä 250 000 sähköautoa ja 50 000 biokaasuautoa.

Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio pitää hyvänä, että hallitukselta tulee autonvaihtoon kannustavia toimia. Euromääriä hän pitää silti alhaisina.

"Ei tule hirveästi vetoa autokauppaan. Jotkut ovat saattaneet odottaa tätä päätöstä ja ostavat nyt auton hankintatuen vauhdittamana."

Kallio arvioi, että mikäli summasta käytettäisiin hankintatukea noin viisi miljoona euroa ja tuki olisi Ruotsin tasoa eli noin 5 000 euroa, niin silloin saataisiin noin tuhat autoa vuodessa.

Kallion mielestä ministeriössä pitäisi harkita, että tuen piiriin tulisivat kaikki autot, joiden päästöt ovat Ruotsin tavoin alle 50 grammaa kilometriä kohden.

Tammi–elokuussa henkilöautoja rekisteröitiin yhteensä 82 972. Sähköautoja rekisteröitiin tammi–elokuussa 304 kappaletta.

Esimerkiksi edullisimman Nissan Leaf -sähköauton lähtöhinta on noin 35 000 euroa.

Auton muuttaminen kaasu- tai etanoliautoksi yleistyy koko ajan. Suomessa on muutamia maakaasuasennuksiin erikoistuneita yrityksiä.

Esimerkiksi Terra Gas Finland Oy kertoo verkkosivuillaan, että bensiinikäyttöisen auton muutostyöt maksavat 2 750 euroa. Dieselauton muuttaminen on reilusti kalliimpaa, 3 850 euroa.

Bensiiniautojen muuttaminen E85 etanolipolttoainekelpoisiksi onnistuu nykyään helposti. Myynnissä on eri valmistajien muutossarjoja.

Asennustöiden jälkeen auto pitää vielä katsastaa Trafilla. Muutostyöt maksavat 350–500 euroa.

Lue lisää

Retro-Mini iskee kattoteltalla matkailuautobuumiin

Autonrenkaat pitäisi vaihtaa samalla kertaa, vähintään samalla akselilla olevat – peräkärryjen ikivanhat renkaat onnettomuusriski

Sähkö- ja hybridiautojen renkaat voivat kulua nopeammin kuin polttomoottoriautoissa

Opelin ikoni palaa sähköisenä, mutta myyntiin malli ei pääse