Politiikka

Ässän seurassa kehdosta hautaan eli S-temppu ja kuinka se tehtiin

Vihreää korttia kysytään joka paikassa. Juttu kertoo, miten S-ryhmästä tuli joka paikkaan ulottuva mustekala.
Jukka Pasonen
S-ryhmästä tuli iso Juhani Pesosen vuonna 1983 luoman S83-strategian ja Jere Lahden tammikuussa 1988 nimittämän työryhmän ansiosta. Asiakas keksittiin sitouttaa omaan kaupparyhmään. Bonuskertymä nousi ostojen mukaan ja se tuloutettiin alun perin paperisena setelinä, joka saapui kotiin kirjekuoressa. Paisuva kaupparyhmä sai samalla painettua alas niin kustannuksia kuin hintoja.

Ruokakaupan kassa: ”Oliko bonuskorttia?”

Apteekki: ”Onko S-korttia?”

Parturi: ”Ja oliko sulla sitä vihreää korttia?”

Tankkaat auton: muista bonukset!

Sama kysymys toistuu, ostatpa silmälaseja tai pitsaa.

Tuntuu, ettei ihminen pysy enää hengissä ilman S-ryhmän vihreää bonus­korttia. Ja kun maallinen vaellus silti eittämättä loppuu, myös hautaustoimisto tarjoaa S-bonuksia.

MT PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Tilaa MT Digi maksutta käyttöösi kahdeksi viikoksi.
Tilaa MT Digi 9,90 €/kk
Jos olet jo tilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
MT PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa MT Digi
Aiheeseen liittyvät artikkelit

Uutistausta: Johtaako Suomea pian punavihreä Sanna Marin vai ay-taustainen Antti Lindtman?

MT-kysely paljastaa: Sanna Marin ja Antti Lindtman yhtä suosittuja SDP:n äänestäjien parissa

Surkea gallup-tulos veti keskustan konkaripoliitikot synkiksi: — "Mahdollisimman vähän selityksiä ja enemmän tekoja"