Kolumni

Tunnin juna

Miksi junan pitäisi pysähtyä, kun pysähtyminen vain hidastaa vauhtia? Tämä on dilemma, jota oikeasti miettivät Tampere–Helsinki-pääradan sekä Turun ja Helsingin välisen radan rahoittajat ja väylien piirtäjät.

Olen viimeiset pari vuotta seurannut Espoon keskuksen asemalla, kuinka Turun kaukojunat suhahtavat pysähtymättä ohitse. VR liikennöi, ja pääteasemia suosivat lobbaajat saivat laskelmansa myytyä: kun juna ei pysähdy Espoon keskuksessa ja Kirkkonummella, matka-aika lyhenee.

Lyhenihän se – paitsi niillä espoolaisilla, jotka joutuvat Turun-junan valitessaan matkustamaan ensin 40 minuuttia päästäkseen lähtöpisteeseen. Kirkkonummelaisilla ajan voi kertoa kahdella.

Sama juttu pääradan Tampere–Helsinki-lyhennyksen puolesta ajavilla. Uuden junaradan rakentaminen maksaisi arviolta 5,5 miljardia euroa, kun pääradan korjaamisen arvioidaan kustantavan 1,1 miljardia euroa.

Taloustutkimus laski, että Helsinki–Tampere-­välin pääteasemilta pendelöi 3 770 henkilöä. Pääte­asemilta Helsingistä, Vantaalta ja Tampereelta väli­asemille Järvenpäähän, Hyvinkäälle, Riihimäelle, Janakkalaan, Hämeenlinnaan ja Akaalle pendelöi 4 270 henkilöä.

Kun jättää nämä 64 prosenttia pois junasta, matka-aika lyhenee tuntiin. Sama juttu Turun suuntaan. Osaoptimointia tämäkin. Kyllä, tutkimuksen rahoittivat pussinperälle jäämistä pelkäävät Hämeenlinna ja Riihimäki sekä Hämeen Liitto.

Espoossa ja Kirkkonummella kaukojunien käyttäjät ovat siirtyneet teille, busseihin ja henkilöautoon.

Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Pasi Holm hämmästeli syystä, ettei kukaan ole selvityttänyt, moniko matkustajista menee tai menisi päästä päähän näillä rataosuuksilla. VR:llä tieto on, mutta se ei asiakastietojaan luovuta.

Infrastruktuuri-investoinnit hyödyntävät koko kansantaloutta ja maksavat itsensä ajan kuluessa takaisin. Takaisinmaksuaika nopeutui Turun ja Helsingin välisellä moottoritiellä, kun se vuosikymmenten päästä lopulta valmistui Paimio–Lohja-­osuudeltakin vuonna 2009.

Matka-aika Espoosta mökille Turkuun lyheni noin puoli tuntia. Logistiikka nopeutui silläkin, että samana syksynä lähikauppaan avautui Alko.

Kaukoliikenteessä liikennemäärät ovat suurimmillaan viikonloppuisin ja juhlapyhinä. Onko säästyvän matka-ajan arvo sama työmatkalla ja vapaa-ajan lomamatkalla?

Kirjoittaja on MT:n taloustoimittaja ja koulutukseltaan ekonomisti.

Palstalla tarkastellaan talouden käänteitä joka toinen viikko.

VR:llä tieto on, mutta se ei asiakastietojaan luovuta.

Lue lisää