Kolumni

Sähkölentokoneiden mukana tulee lentokenttien renessanssi

Sähkölentokone on noussut parissa vuodessa teoreettisesta mahdollisuudesta todennäköiseksi työkaluksi.

Tutkailin tässä lentokoneita pitkästä aikaa. Tavallaan sähkön tuleminen lentoliikenteeseen on paluuta entisaikoihin.

Sähköllä voi lentää vain lyhyitä matkoja, ja koneet ovat pieniä propellikoneita.

Valtameren ylittävät jumbojetit kulkevat vielä pitkään kerosiinillä. Syynä on se, että suihkumoottoria ei voi sähköistää.

Uusiutuva lentopolttoaine on toki olemassa. Neste ilmoitti viime viikolla, että se lisää uusiutuvan lentopolttoaineen tuotannon puoleen miljoonaan tonniin vuodessa.

Pari vuotta sitten sähkön tulo lentoliikenteeseen näytti hyvin kaukaiselta. Nyt se näyttää olevan huomattavasti lähempänä. Kuten tekniikan kanssa usein, kehitys kiihtyy. Sähkölentokone on noussut teoreettisesta mahdollisuudesta todennäköiseksi työkaluksi.

Kehityksen nopeudesta kertoo Finnairin aikomus hankkia ruotsalaisia Heart Aerospacen koneita, vaikka ne eivät ole vielä edes valmiita.

Pienille koneille riittää pieni lentokenttä, noin kilometrin mittainen on sähkölentokoneille passeli. Ne voivat tuoda liikennettä monelle kentälle ympäri Suomea. Kenttien toimintakyky kannattaa varmaankin säilyttää, vaikka nyt olisi hiljaista.

Noin parikymmenpaikkainen kone on helppo täyttää, vaikka liikennemäärä ei niin valtava olisikaan.

Iso kysymys on, kuinka paljon kotimaan lentoliikenne on syöttöä kansainvälisille lennoille ja kuinka iso osa kotimaan sisäistä liikennettä.

Syöttöliikenteen lennot nimittäin pitää lentää Helsinki-Vantaan kentälle, mutta kotimaan liikenteen lennot voivat mennä muuallekin pääkaupunkiseudulle Helsinki-Vantaan ruuhkaa helpottamaan.

Sellainen kenttä on Malmilla, mutta Helsinki on päättänyt lopettaa sen.

Olikohan päätös sittenkin hätäinen, jos kohta etsitään kenttää kymmenille sähköisille pienkoneille, joiden matkustajien olisi syytä päästä lähelle kaupungin keskustaa?

Veikkaan, että kovin monta vuotta ei mene, kun pääkaupunkiseudulla etsitään paikkaa kaupunkilentokentälle.

Esimerkiksi Suomen sähköpääkaupungissa Vaasassa lentokenttä on 11 kilometrin päässä keskustasta.

Siellä on jo käynnissä selvitys, millä mallilla sähkölentoja voisi pyörittää.

Kaupungista voi tosiaan alkaa käyttää lempinimeä Sähkö-Vaasa.

Kirjoittaja on MT:n uutispäällikkö.

Lue myös:

Ensimmäinen sähkölentokone tuli Suomeen vasta pari vuotta sitten – nyt ennakkoluulot alkavat haihtua: "Sähköistäminen oikeastaan helpottaa lentämistä"

Vaasa vahvistaa asemaa Suomen sähköpääkaupunkina – Sähkölentoja Merenkurkun yli suunnitteilla

Sähköisiä matkustajalentoja nähdään Suomessa vuosikymmenen loppuun mennessä – "Meistä ei koskaan tule teknologiamaana Boeingin tai Airbusin kilpailijoita, mutta voimme olla kapealla alueella maailman huipulla"

Finnair harkitsee 20 sähkölentokoneen hankkimista – 19 paikkaa, kantama 400 kilometriä

Pienessä lentokoneessa upeat maisemat ovat tarpeeksi lähellä

Noin kilometrin mittainen pieni lentokenttä on sähkölentokoneille passeli.

Lue lisää

Ilmailuliiton lehti: Sähkölentokoneet korvaavat pian taksiautoja

Sähköisiä matkustajalentoja nähdään Suomessa vuosikymmenen loppuun mennessä – "Meistä ei koskaan tule teknologiamaana Boeingin tai Airbusin kilpailijoita, mutta voimme olla kapealla alueella maailman huipulla"

Pienessä lentokoneessa upeat maisemat ovat tarpeeksi lähellä

Finnair harkitsee 20 sähkölentokoneen hankkimista – 19 paikkaa, kantama 400 kilometriä