Löydä ehdokkaasi: MT:n vaalikoneessa koko maan kuntavaaliehdokkaat
Kolumni

Kanta-asiakkuus kannattaa?

Tiedänhän minä, että järkevä kuluttaja kilpailuttaa tarvitsemansa palvelut. Sähkösopimusten kohdalla olen niin säännöllisin väliajoin toiminut. Pankkia ja vakuutuksia kilpailutin muutama vuosi sitten.

Silloin kun vielä saattoi matkustaa, suunnittelin omatoimisesti matkani käyttämällä hintavertailupalveluja.

Myös hankkiessa arvokkaampia, kestäväksi toivomiaan hyödykkeitä, kuten urheiluvarusteita tai elektroniikkaa, tulee verrattua hintoja verkosta.

Jostain syystä en ole juuri kilpailuttanut teleoperaattoria. Olen kyllä säännöllisesti kiusannut pitkäaikaista operaattoriani kysymyksillä, jotka koskevat niin tiedonsiirron nopeuksia, luotettavuutta kuin hinnoitteluakin, ja olen vaihtanut liittymän tyyppiä.

Operaattorilta näet soitetaan tasaisen varmasti parin kuukauden välein. Syynä lienee, että en osta kodin viihdepalvelua. Kaiken tarvittavan näkee tietokoneen kautta arkistoista. Raveja voi välillä tihrustaa jopa kännykältä.

Olen siis tietoyhteyksien kestokuluttaja ja mielestäni siinä valveutunut ja vaativakin. Lähtökohtaisesti olen ollut tyytyväinen operaattorilta saamaani palveluun.

Helpostihan se kännyn numero vaihtuisi toisellekin, mutta laajakaistan siirto edellyttää myös testaamista. Siksi en ole jaksanut kytätä tarjouksia muilta operaattoreilta.

Pari viikkoa sitten suostuin kuuntelemaan kauppakeskuksessa kilpailevan operaattorin myyntipuheen. Syynä oli, että taloyhtiö kaavailee laajakaistan hankkimista eri operaattorilta kuin mikä minulla on. Sen aikanaan toteutuessa kännykänkin vaihto voisi olla fiksua, järkeilin.

Minä siis tykkään ajatuksesta, että on hyvä keskittää palveluita. Ajattelen, että se olisi sitä kanta-asiakkuutta, jossa oppii tuntemaan yrityksen palvelutarjonnan ja -tavat. Säästyy vaivaa. Luulisi asiakasuskollisuuden olevan tärkeää myös yrityksille, kun ei olisi jatkuvaa sopimusten vaihdosrumbaa.

Osoittautui, että oli korkea aika vaihtoon. Sain samansisältöisen – tai oikeastaan hiukan paremman – liittymäpaketin yli neljänneksen halvemmalla hinnalla. Määräajaksi tosin. Mutta sen loputtuahan voi taas ottaa uuden tarjouksen vastaan.

Sovin liittymän vaihdosta. Tuskin ehdin toimittaa asiani loppuun kilpailijan tiskillä, kun sain kaksi tekstiviestiä. Ensimmäisessä tuli uuden sopimuksen vahvistus, toisessa oma operaattorini pahoitteli lähtöaikeitani ja lupasi tarjota hyvän hinnan. Hymyilytti.

Seuraavana päivänä sain vanhalta operaattorilta uuden tekstiviestin. Se sisälsi tarkan tarjouksen. Hinta oli vielä kaksi euroa alempi kuin kilpailijan. Liittymäni hinnassa oli siis ollut kolmannes ilmaa.

Nyt alkoi harmittaa. Soitin omalle palvelutarjoajalleni. "Miksi uskollinen asiakas maksaa sen, että toiset saavat edut?" kysyin suoraan puhelun aluksi.

Myyjä joutui pahoitellen toteamaan, että olen oikeassa. Kanta-asiakkuus ei kannata.

Episodin lopputulemana jatkan siis entisellä operaattorilla – ainakin toistaiseksi, kunnes taas joku tarjoaa edullisemman.

Tajusin olevani vanhanaikainen, kai naiivikin. Todellista kanta-asiakkuutta ei ole olemassa, ei operaattoreilla, sähköyhtiöillä eikä kaupan keskusliikkeillä. On vain yritysten loputon tarve kilpailla kotimarkkinoiden rajoitetusta asiakasmäärästä.

Että se siitä toiminnan etiikasta ja kestävyydestä. Omistajien osinkojen maksimointiin pyritään pikavoitoin, mikä ajaa kaiken muun edelle.

Kuluttajan ainoa osa on koettaa pysyä jatkuvasti kärryillä ja vaihtaa haukkana apajalta toiselle. Hurraa kuluttamisen ihanuus!

Lue lisää

Lidlin Plus-etusovelluksella on käyttäjiä jo puoli miljoonaa – "Se on Applen ja Googlen ladatuin ilmainen sovellus"

Tuomioja suomii osuuskuntien vähättelijöitä

Epäily: Suomen suurin sairaanhoitopiiri on tehnyt kymmenien miljoonien eurojen hankinnat kilpailuttamatta

Julkisten hankintojen edistettävä suomalaista työtä