Kolumni

Bensan hinnannousuun reagoidaan ripeästi Ranskassa

Kun Suomessa hallitus tapansa mukaan selvittää ja harkitsee, pitäisikö polttoaineen hinnan nousuun reagoida jotenkin, Ranskassa on jo toimittu.

Presidentinvaaleihin valmistautuvassa keltaliivien maassa ei ole vara vitkutella: Hallitus esittää toimenpiteensä tänään, mutta suuri bensanjakeluketju alkoi myydä menovettä omakustannushintaan jo alkuviikosta lokakuun loppuun saakka.

Sehän tästä vielä puuttui! Koronapandemian ja Ranskan vuoden alussa alkavassa EU-puheenjohtajuuden hoidossa olisi ollut jo ihan tarpeeksi, kun kaiken kukkuraksi huhtikuussa maassa käydään Euroopan ensi vuoden tärkeimmät vaalit, joissa täytetään länsidemokratioiden vahvin presidentinvirka.

Stressiä bensa-asemilla ei olisi tähän rakoon totisesti tarvittu, sillä aina, kun on kyse autosta, ranskis hermostuu.

Emmanuel Macronin presidenttikauden pandemiaakin pahempi koettelemus oli keltaliivien nousu, joka sai juurensa maaseututeiden nopeusrajoitusten laskusta ja kärjistyi polttoaineveron nostamisesta ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa. Yhtä rajuja mielenosoituksia ja silmitöntä tuhovimmaa ei ollut nähty edes vuoden 1968 opiskelijamellakoissa.

Hallitus pysyi pystyssä, mutta nyt Macron pelkää keltaliivejä kuin ruttoa. Vaikka tilanne on ollut rauhallinen jo pitkään, viime lauantaina keltaliivit nousivat poteroistaan ja liittyivät energian hinnannousua vastustaviin mielenosoituksiin. Vielä verrattain vähäinen liikehdintä voi leiskahtaa hallitsemattomaksi, jos bensan hinnannousuun ei löydy nopeasti keltaliiveille kelpaavaa pehmikettä.

Samoin kuin harvaanasutussa Suomessa, myös Ranskassa on paljon porukkaa, joilla ei ole työmatkoihin muuta neuvoa kuin oman auton käyttö eikä varaa hankkia sähköautoa. Presidentinvaalien alla on kuumeisesti etsitty keinoa siihen, ettei kukaan heistä vain jäisi jalkoihin. Hyvää ratkaisua ei näytä olevan olemassakaan, mutta toimettomaksikaan ei voi jäädä.

Valtionvarainministeri Bruno Le Maire on väläyttänyt ”polttoaineshekkiä”, le chèque carburant. Sen arvo olisi 100 euroa, ja se annettaisiin niille pienituloisille, joilla ainoa kulkuneuvo töihin on oma auto ja joiden talous ei kestä bensan huippuhintaa.

Viime keväänä Ranskassa jaettiin 400 euron ”energiashekkiä” lähes kuudelle miljoonalle pienituloiselle sähkö- ja kaasulaskun maksamiseen. Vihreiden presidenttiehdokas Yannick Jadot jakaisi polttoaineshekkiä 15 miljoonalle hengelle.

Ekologisesta siirtymisestä vastaava ministeri Barbara Pompili vaatii bensanjakelijoilta voittomarginaalin pienentämistä vaikeina aikoina. Kopin otti tempauksista tunnettu marketti- ja bensa-asemaketju Leclerc, joka aloitti polttoaineen myynnin omakustannushintaan alkuviikosta. Kilpaileva Casino-ketju alkoi myydä bensaa samalla periaatteella sunnuntaisin.

Oppositio vaatii korkean polttoaineveron alentamista, mutta hallituksen mielestä se tulisi valtiolle liian kalliiksi ja olisi sitä paitsi epäoikeudenmukainen, kun myös hyvätuloiset saisivat saman edun. Äärioikeiston ehdokas Marine Le Pen tarjoaisi kuitenkin kaikille kymmenen euron alennusta 60 euron tankkaukseen. Kommunistipuolueen ehdokas Fabien Roussel taas ottaisi käyttöön kelluvan veron, la taxe flottante, eli veron alentamisen öljyn hinnan noustessa.

Vuonna 2019 yksi Macronin keinoista rauhoittaa keltaliivit oli jäädyttää bensan hinta. Tällä kertaa sitä ei ehdoteta. Maltillisen oikeiston ehdokasrivistä Valérie Pécresse kehottaa firmoja nostamaan työmatka-ajojen kilometrikorvauksia.

Onko Suomen hallituksella parempia keinoja? Entä ABC:llä?

Kirjoittaja on toimittaja ja tietokirjailija.

Lue lisää

Luomujuna meni ohi

Luomua Suomesta, s’il vous plaît!

Nyt on halpa tankata, litrahinta 1,30 euroa – Subaru muuttui etanoliautoksi

Helena Petäistö: "Afganistanin katastrofin jälkeen on Euroopan aika ryhdistäytyä ja alkaa näyttää, mihin se pystyy"