Perjantain 3.12. lehden jakelussa on häiriöitä. Näköislehti ja verkkosisällöt ovat toistaiseksi vapaasti luettavissa.
Kolumni

Tältä näyttää ruokakauppa 2030-luvulla

Uskoisiko? Kuluttajat hankkivat 92 prosenttia ruuasta ja vähittäisostoksista ennusteen mukaan vielä 2030-luvullakin fyysisistä kauppaliikkeistä ja -ketjuilta.

Maailma muuttuu.

Kuuntelin kaupan tulevaisuusskenaarioita vuoteen 2030, joka on muuten ihan kohta.

Miten kauppa aikoo muuttua, sopeutua, keksiä uutta koukkua ja houkutinta tulevalle kuluttajalle? Sukupolvelle, joka on syntynyt 2010-luvulla?

Useimmat kaupan trendeistä ja ruokatottumuksista kopioidaan Suomeen ulkomailta.

Ruokaa ostetaan kivijalkakaupoista kymmenenkin vuoden päästä, jos kauppaketjuja konsultoivan IGD:n Jon Wrightia on uskominen: kuluttajat hankkivat 92 prosenttia ruuasta ja vähittäisostoksista ennusteen mukaan silloinkin fyysisistä kauppaliikkeistä ja -ketjuilta.

Kesko oli tilannut IGD:ltä esityksen 50-vuotiaan K-Citymarketin verkkoseminaariin.

Kaupan marginaalit putoavat vuosi vuodelta. Se tietää kiristyvää kilpailua, hintatietoista kuluttajaa ja kekseliästä valikoimaa kaupan hyllyillä.

Pitsat tulivat kaupan kylmähyllyille 1970–1980-luvuilla, paistopisteet toivat leiväntuoksun 2000-luvulla, viimeisen vuoden–parin uutuustuotteita ovat olleet kaupan omat sushibaarit ja -buffetit.

Itsepalvelukassat yleistyvät, ja asiakkaat oppivat niitä myös käyttämään. Hyllyt saavat sähköiset hintamerkinnät, digitaaliset screenit ohjaavat tarjouksiin. Lisättyä todellisuutta on siellä-täällä ja etenkin älypuhelimissa. Robottejakin? Ehkä hoitavat automatisoituja tehtäviään.

Hypermarkettien katot vuorataan aurinkopaneelein. Sähköautojen lataamisesta tulee uusi sisäänheittopalvelu tai ainakin houkute pysäköimään.

IGD:n käyttämän ennusteen mukaan sähköautoja on maailmassa vuoteen 2030 mennessä 320 miljoonaa.

K- ja S-ryhmä sekä Lidl varustavat pihansa latauspistein. K-ryhmän Citymarketien ja supermarketien parkkiruutuihin on asennettu tähän mennessä 92 latausasemaa. Näistä 135 pika- tai suurteholaturia ja 299 peruslaturia. Tänä vuonna on avattu 14 asemaa.

K-Auto Services ja K-Charge -latausketjusta vastaava Tom von Bonsdorff arvioi, että jo lakivaatimukset ohjaavat siihen, että vuonna 2030 suurimalla osalla kauppapaikoistamme tulee olla vähintään peruslatausta.

Ilmaista? Ei toki. Asiakas maksaa.

Palstalla tarkastellaan talouden käänteitä joka toinen viikko. Kirjoittaja on MT:n taloustoimittaja ja koulutukseltaan ekonomisti.

Lue lisää

Ruotsalainen joulukinkku noussut hittituotteeksi Lidlissä – Kesko: "Yksittäisissä kaupoissa voi olla tuontikinkkuja myynnissä"

Ladattavien autojen osuus ensirekisteröinneistä nousi 37 prosenttiin – täyssähköautojen autoveron poisto on lisännyt myyntiä

Apache-lautaa lauteisiin Borneolta

Maidontuotannon kujanjuoksu