Kolumni

Maailma muuttui internetin verran

Sari Hyvärinen
Kolumni 22.01.2018

Kaikki maailman tieto ja hyödykkeet ovat vain muutaman klikkauksen päässä.

Pitkään ja hartaasti odotettu nousukausi on vihdoin täällä. Kaikki kasvua kuvaavat talouden graafit osoittavat kauniisti koilliseen ja luottamus käppyröiden pysymiseen nousujohteisina on kova niin yrityksillä kuin yksityisilläkin.

Ostaminen kiihtyy. Vihdoinkin on varaa toteuttaa unelmia. Autokaupat raportoivat parhaista myyntiviikonlopuista miesmuistiin. Aiempiin nousukausiin verrattuna maailma on kuitenkin muuttunut internetin verran. Verkko on läsnä kaikessa arjessamme, niin myös ostokäyttäytymisessämme. Ostot tehdään yhä enemmän virtuaalisesti, puhelimilla, muiden arjen askareiden lomassa.

Laman aikana tavaraa haalittiin, kaiken varalta ja turvaksi. Nousukaudella ostetaan yhä enemmän palveluita. Toisten osaamista ja aikaa. Verkkokurssit ovat aivan uutta edelliseen nousukauteen verrattuna. Kaikki maailman tietotaito muutaman klikkauksen päässä.

Netissä ostettavat ja hyödynnettävät kurssit pilateksesta mökkivuokraukseen ovat tietoisen kuluttajan valinta. Enää ei kuormiteta maapalloa mikromuoveilla ja ongelmajätteillä, ahdistuta lasten nyrkkipajoista pallon toisella puolen tai täytetä kodin viimeistä vapaata nurkkaa elintaso-osoittimilla.

Tietoinen, viisas ja ajassa elävä yksilö noudattaa Mahatma Gandhin ohjetta: ”elä niin kuin kuolisit huomenna. Opi niin kuin eläisit ikuisesti.” Vain muutos on pysyvää ja itsensä kehittäminen imperatiivi. On toisaalta lohdullista ymmärtää, että aina voi oppia ja opiskella lisää. Kehittyä ja kehittää. Netissä nähdään. Klik klik.

Aiheeseen liittyvät artikkelit