Kolumni

Kaurabuumi hipoo pilviä

Veli Hietaniemi
Kolumni 24.04.2018

"Kaurabuumi on vasta alkusoittoa monipuolisesti hyödynnettävän ihmeviljamme tarinassa."

Koskaan aikaisemmin kuin nyt 2010-luvulla ei Suomessa ole ollut vastaavaa nostetta ja tekemisen intoa elintarvikekauran käytön ja tuotteistamisen ympärillä.

Puhutaan pellolta puuteriin -sloganista, sillä uusien elintarvikesovellusten lisäksi kaura on erinomainen raaka-aine myös kosmetiikkatuotteissa. Vuosikymmeniä kauran läpimurtoa odottaneet tutkijat iloitsevat olevansa taivaassa.

Vuosien 2016–2018 aikana media on nostanut esiin uutisia kauraan liittyvistä uusista onnistumisista, tuotteista ja kauran terveellisyyttä korostavista asioista.

Lisäksi uusien kauramyllyjen rakentaminen ja vanhojen myllyjen laajentaminen Suomessa kertovat kauran valtavasta kysynnästä. Suomalaisella vaalealla, suurijyväisellä ja maukkaalla kauralla on hyvä maine ja kova kysyntä myös kansainvälisillä markkinoilla.

Jatkuuko kaurabuumi vai oliko se vain hetken kestävä ilo ja hurma?

Visioni on, että tämänhetkinen kaurabuumi on vasta alkusoittoa monipuolisesti hyödynnettävän ihmeviljamme tarinassa.

Kaurabuumin jatko ja kauran menestystarina rakennetaan asiakastarpeen, tutkimuksen, idearikkaan tuotekehityksen, osaavien viljelijöiden, ja lajike-erikoistuneen, terveellisen, turvallisen sekä jäljitettävän kauraraaka-aineen varaan.

Menestyksen avaintekijöitä ovat viljaketjun toimijoiden entistä tiiviimpi yhteistyö ja aito vuorovaikutus. Tavoitetila siitä, mitä tutkimukselta, elintarvikekauran jalostukselta, viljelyltä ja viljelytekniikalta sekä kauran tunnetuksi tekemiseltä edellytetään, pitää olla kirkkaana tiedossa.

Suomen kaurayhdistys on valmistellut viime kuukausien aikana yhdessä kaura-alan toimijoiden kanssa kauran tutkimus- ja kehitysohjelmaa "Suomi-kaura maailman kärkeen: peruskaurasta supertuotteeksi".

Kauraohjelman keskeisiä tutkimus- ja kehityskohteita ovat: Terveyttä ja hyvinvointia kaurasta; laatukauraa pellolta; kaura tunnetuksi maailmalla ja uudet innovaatiot.

Tavoitteena on, että kauraohjelman tutkimus- ja yritysten innovaatioprojektit siivittäisivät kauratarinaa vieläkin korkeammalle ja kuluttajat lisäisivät kauratuotteiden ostamista.

Ohjelma tuottaisi uutta tietoa kauran terveyshyödyistä ja niiden säilymisestä eri prosessointivaiheissa ja tuotteissa; tietoa kauran ominaisuuksien periytymisestä, jalostuksen ja viljelytekniikoiden vaikutuksesta laatuun sekä tietoa tehokkaista viestintätyökaluista, jotka edistävät kauran tunnettuutta kansainvälisesti ja kotimaassa.

Terveellisyys, gluteenittomuus, luonnonmukaisuus ja puhtaus ovat vahvoja trendejä. Kaurasta on moneksi. Kaupan hyllyillä on jo kaurasta valmistettuja proteiinirikkaita tuotteita, hyvänmakuisia kaurajuomia ja -välipaloja sekä urheilun jälkeen nautittavia kaurajuomajauheita.

Lisää uusia kauratuotteita on tulossa ja pian hyllyiltä löytynee kattava valikoima kaurapuutereita ja -sampoita.

Ilahduttavaa on, että kaurayhdistyksen teettämän kyselytutkimuksen mukaan myös 13–16-vuotiaiden nuorten kauran käyttö on lisääntynyt.

Kaurapuurokin puurobaareineen on in-juttu. Kaurabuumi hipoo pilviä ja pian jo yläpilviä.

Kirjoittaja on Luken tutkija.

Lue myös uutinen: Laaja tutkimus selvittää kauran sopivuutta kaikille vatsoille

Aiheeseen liittyvät artikkelit