Kolumni

Mansikanmakuista matkailua

Ihan kuin oltaisiin ulkomailla, todettiin miehen kanssa viime viikonloppuna läheisen pikkukaupungin rantapuistossa spontaanilla piknikillä. Eipäs oltu tiedetty, että täällä on tämmöistä. Aurinko helli ja järvenselkä kimalsi. Taustalla nuoriso porisi englanniksi.

"Täällä saa kuitenkin palvelua suomeksi", vitsailin, kun mentiin ostamaan jäätelöt viehättävästä rantakahvilasta. Mutta ei se tunne oikeasti liittynyt kieleen.

Sama tunne tuli viime kesänä idyllisessä ruukkikylässä lomaillessa: näin lähellä on tämmöistä, kummallekin jotain ennen kokematonta. Oli mainio bed & breakfast -paikka, tunnelmallinen kyläravintola panimoineen ja leipomoineen, alpakoita ja putiikkeja, luontoa ja patikkapolkuja.

Samoin pari päivää maatilamajoituksessa ja museoissa Mäntässä oli elämys, jota hehkutin jälkikäteen jokaiselle, joka vähänkään jaksoi kuunnella. Vaikuttavaa taidetta, idylliä ja ihanaa ruokaa, voiko parempaa olla? Välillä pulahdus järveen.

Kyse on siitä, että on täysin irti arjesta, rentoutuu ja kokee jotain ihan uutta.

Vaikka ei sen aina tarvitse olla jotain ihan uutta. Joillekin tuttuus on se juttu. Moni palaa samaan paikkaan aina uudestaan, vuodesta toiseen, oli se sitten ulkomailla tai kotimaassa. Jos on löytynyt se oma mansikkapaikka, miksi mennä muualle.

Ilmastoherätyksen myötä moni on alkanut miettiä lentämisiään ja sitä kautta ulkomaan matkailua. Kotimaanmatkailussa se ei vielä näy. Edes paahteinen viime kesä ei nostanut kotimaanmatkailijoiden määrää.

Tilastokeskuksen mukaan kotimaan vapaa-ajanmatkailu maksullisessa majoituksessa pysyi viime vuonna edellisvuoden tasolla. Tosin eihän kukaan osannut sellaista kesää ennustaa ja lomat suunnitellaan yleensä hyvissä ajoin ennen kesää.

Etelä vetää meitä pohjoisen asukkeja, suomalainen kaipaa aurinkoa. Tilastojen mukaan suomalaiset ovat EU:n innokkaimpia ulkomaille matkaajia.

"Suomessa on paljon potentiaalia ja mielenkiintoisia kohteita, mutta suomalaiset tuntevat kotimaansa matkailumaana huonosti. Verrattain kallis hintataso vaikuttaa myös", totesi Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n toimitusjohtaja Timo Lappi taannoin MT:n haastattelussa.

Tottahan se on. Kun alkaa laskeskella majoituspaikkojen ja aterioiden hintoja yhteen, monelle tulee väistämättä mieleen, mitä viikon loma jossain etelänlomakohteessa maksaisi. Ei ihme, että moni majoittuu mielellään mummolaan tai tunkee tuttavan mökille.

Kotimaanmatkailu maksaa mansikoita, voisi veistellä. Sesonki on niin lyhyt, matkailuyrittäjän on tienattava leipänsä silloin.

Yhtälö ei ole yksinkertainen. Moni matkailija törmää pienellä paikkakunnalla siihen, ettei ruokaa ja palveluita ole tarjolla, silloin kuin niitä tarvitsisi. Eikä tule toiste.

Kun ei ole kysyntää, ei ole tarjontaa, ja päinvastoin. Onneksi on onnistumistarinoitakin ja ne tuovat vetovoimaa ympärilleen.

Tiedän, se "ihan kuin ulkomailla" -kommentti on aika huono. Ikään kuin ulkomailla olisi jotenkin hienompaa. Eihän se niin ole. Kyllä on meilläkin hienoa.

Olennaista taitaa olla kyky pysähtyä hetkeen ja nauttia, nähdä lähelle.

Ehkä ensi kerralla sanon vaan: Onpas upeaa!

"Ihan kuin ulkomailla" -kommentti on aika huono. Ikään kuin ulkomailla olisi jotenkin hienompaa. Eihän se niin ole. Kyllä on meilläkin hienoa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Kaikkien aikojen taistelu työvoimasta

Juhannuksen vietto Euroopassa

Juustoa Japaniin