LUE NÄKÖISLEHTI: Postin lakon vuoksi kaikki MT:n artikkelit ja näköislehti luettavissa vapaasti
Kolumni

S-ryhmä löytämässä oikean tien

Kun lähdetään siitä, että ruoka ei ole pelkästään halpaa, on jo paljon voitettu.

Harvaa uutista on maataloustuottajien parissa tervehditty yhtä suurella ilolla, kun S-ryhmän ilmoitusta lopettaa halpuutus markkinoinnissaan (MT 4.11.). Viisi vuotta sitten aloitettu ruokaa ja muita päivittäistavaroita koskeva kampanja on S-ryhmän pääjohtajan Taavi Heikkilän mielestä tullut tiensä päähän.

Heikkilä sanoo Prismojen päässeen nyt hintamielikuvassa Lidlin tasolle ja halpuutuksen saavuttaneen tältä osin tavoitteensa. S-ryhmän päämajassa Helsingin Vallilassa mietitään nyt uusia kikkoja. Näkökulmaa siirretään Heikkilän mukaan osuuskaupoissa valikoiman ja tarjonnan puolelle. Toki S-ryhmä aikoo jatkaa myös hinnalla kilpailua.

Koko halpuutuksen ajan kampanjaa sitkeästi arvostelleet maataloustuottajat ja heidän työtään arvostavat kuluttajat voivat ottaa nyt muutaman sulan hattuihinsa. Moni koki kampanjan halventavan myös tuottajien työtä.

Halpuutus alkoi vaikuttaa myös S-ryhmän imagoon samalla, kun alkuviehätys kampanjasta on kuluttajien ja markkinointigurujen mielissä laimentunut. Uhkana oli, että S-ryhmän brändi itsessään alkoi muuttua halvaksi. Tätä arvovaltainen perinteinen osuuskauppa ei halunnut. Erityisesti, kun tuottajien ja lähiruuan puolesta kampanjoinut Kesko on saavuttanut toiminnallaan yhä parempia tuloksia.

Myös elintarviketeollisuudessa on vuosien ajan purtu hammasta ja pidetty nyrkkiä taskussa lähes puolta päivittäistavarakaupasta hallitsevan S-ryhmän edessä. Julkiseen arvosteluun on uskaltautunut vain ani harva.

Niin suuri S-ryhmän pelko on ollut.

Vaikka S-ryhmän uuden linjauksen ydintä ei ole vielä nähty, jo sen etsimistä on syytä tervehtiä ilolla koko elintarvikeketjussa. Kun lähdetään siitä, että ruoka ei ole pelkästään halpaa, on jo paljon voitettu.

S-ryhmän hiili- ja kotimaisuuslaskurit antavat ymmärtää ketjun hakevan vastuullisuutta aivan oikeissa asioissa. Jos kauppajätti pystyisi valtavalla markkinointivoimallaan tuomaan esiin kotimaisen ruuan eettisyyden, antibioottivapauden, veden riittävyyden ja ilmastohyödyt, kaikki voittaisivat aina alkutuottajasta kuluttajaan ja ilmastoon asti.

Talouden taantuman uhatessa S.-ryhmä voisi omalla toiminnallaan pelastaa myös osan ruokaketjun 300 000 työpaikasta. Niin iso yhteiskunnallinen vaikuttaja se nykyiselläänkin on.

Halpuutuksen lopettaminen saattaa palauttaa myös historiallisen yhteyden maataloustuottajien ja osuustoiminnallisen jätin välille. Tätä perintöä on viime vuosina koeteltu, eikä sen korjaaminen käy hetkessä.

Silti sitä on syytä toivoa.

Samalla tuottajien on hyvä huomata, että heidän työtään arvostetaan myös osuustoiminnallisen kentän ulkopuolella. Keskon ja jopa hintakilpailun sytyttäneen Lidlin parissa tuottajien asemaa on korostettu S-ryhmän halpuuttamisen aikana. Taloudellisessa ahdingossa olevien tuottajien etu onkin, että kaupparyhmien välinen kilpailu parantaisi myös tilojen kannattavuutta.

Kun S-ryhmä etsii nyt uutta strategiaa, koko kotimaisen ruokaketjun kannattaa olla aktiivinen oikean tien osoittamisessa.

Tätä tilaisuutta ei ole varaa hukata.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Taavi Heikkilä: ”S-ryhmän kasvulla ei ole rajoja”

Ässän seurassa kehdosta hautaan eli S-temppu ja kuinka se tehtiin

Ruokaketju tarvitsee yhteisen näkemyksen