Kommentit

Kauppojen keräämä datan määrä hämmästyttää – Taas yksi yllättynyt

Henni Laitala
Kommentit 23.06.2018

Olen tietoisesti suostunut luovuttamaan asiakastietoni suoma­laiselle kaupparyhmälle. Yllätyksenä minulle tuli kuitenkin se, kuinka paljon he minusta tietävät.

Kaupparyhmä oli ennustanut oikein parisuhde­statukseni, tehnyt profilointeja hyvinvointi­käyttäytymisestäni ja siitä, millainen ruuanlaittaja ja kuluttaja olen. Datasta oli nähtävissä elämänvaihe, jolloin viihdyin keittiössä (olin ”ruuanlaittaja”) ja jolloin aikaa ruuanlaitolle ei ollut (olin ”helppoutta arvostava”).

Tietoihini perehtyneenä menin tavalliseen tapaan kauppaan ja päätin, että tällä kerralla en käytä etu­korttia, ihan vain harjoitellakseni, millaista on etu­kortittoman elämä. Kun maksun aika tuli, vedin lompakostani etukortin laitteen läpi silmää räpäyt­tämättä. Samaan aikaan päässäni kirkui – juuri tätähän minun ei pitänyt tehdä!

Onko etukortin käyttäminen automatisoitunut niin syvälle selkärankaani, että vaikka minulla on peri­aatteessa vaihtoehto, käytännössä sitä ei kuitenkaan ole?

Kortti on nyt kuivumassa, kunnes saan päänsisäisen pulmani ratkaistua. Sekin tietysti kirjautuu kaupan järjestelmiin.

Suosittelen kaikille iltalukemiseksi omia asiakas­tietoja. Ne saa tilattua kaupparyhmien nettisivuilta.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT