Kommentti

Uutiskommentti: Berner, hallituksen freelance-ministeri

Perussuomalaisten kannattaisi muistaa, että he itse ajoivat ennen viime eduskuntavaaleja autoveron poistoa.

Yrittäjätaustainen liikenneministeri Anne Berner (kesk.) on suomalaisen politiikan omituisuus.

Berner edustaa maakuntien puoluetta keskustaa. Hän kuitenkin ajaa politiikkaa, jonka seuraukset olisivat hankalia haja-asutusalueilla asuvien, ja erityisesti maaseudun pienituloisten ja köyhien kannalta.

Bernerin ajamassa mallissa autovero on vaihtumassa tienkäyttömaksuun.

Tällöin viulujen maksajiksi joutuisivat vanhoilla autoilla ajavat pienituloiset ihmiset, joita on maaseudulla paljon.

Käsittelin aiemmin Bernerin poliittisen linjan poikkeuksellisuutta keskustalaisessa viitekehyksessä parin viikon takaisessa uutistaustassani.

Politiikan sisältökysymysten ohella myös Bernerin toimintatavat ovat täysin poikkeukselliset.

Hallituksen piirissä on sovittu liikennepoliittisen selvityksen tekemisestä, mutta yksityiskohdat ovat olleet vain Bernerin tiedossa.

Berner vyöryttää läpi jättimäisen mittaluokan uudistuksia konsultoimatta asioissa ennalta hallituskumppaneita.

Jopa oma viiteryhmä keskusta on jäänyt tiedonkulussa yksityiskohtien osalta pimentoon.

Vaikuttaa siltä, että pääministeri Juha Sipilän siunauksella Berner saa tehdä mitä tahtoo.

Keskustalaiset ovat ajautuneet erikoiseen limboon, jossa ministerin vauhdikkaita ulostuloja joudutaan jatkuvasti selittelemään jälkikäteisesti.

Eilen torstaina Berner jätti saapumatta Ylen illan A-Studioon, jossa käsiteltiin liikennepolitiikan mullistuksia.

Hämmentävää tilannetta joutui selventämään keskustan kauhavalainen varapuheenjohtaja Antti Kurvinen, joka oli päässyt perehtymään Bernerin papereihin vasta aiemmin samana päivänä.

Kurvinen selviytyi piinapenkissä tilanteeseen nähden hyvin. Hän joutui kansan ja keskustalaisen kenttäväen tuntoja rauhoittaakseen alleviivaamaan, että maaseudun ihmisten ja autoilijoiden asia on edelleen myös keskustan asia.

Rauhoittavan viestin maakuntiin olisi suonut tulevan varapuheenjohtajan sijaan asian päällä istuvan ministeri Bernerin suusta.

Uudistushalukkuus ei tietenkään ole mikään synti.

On selvää, että suomalaisen tieverkon kunnon parantamiseksi on tehtävä lähivuosina järeitä ratkaisuja.

Ongelmaksi kuitenkin ovat muodostuneet Bernerin toimintatavat, joita rumasti sanoen voisi kutsua sooloiluksi.

Berner on omaksunut roolin jonkinlaisena hallituksen freelance-ministerinä, jonka toiminta on irrallaan paitsi hallituskumppaneista, myös keskustasta.

Bernerin toimintaa voisi luonnehtia viraston johtamiseksi tai elinkeinoelämän etujen lobbaamiseksi, mutta aatteellista keskustapoliitikkoa hänestä ei saa tekemälläkään.

Berner on myös kertonut olevansa politiikassa vain käymässä, joten häntä ei enää nähdä vaalikentillä eduskuntavaaleissa 2019.

Keskusta kylläkin joutuu kohtaamaan vaalit, myös Bernerin junailemat päätökset harteillaan.

Jos tilanne on sekava keskustassa, niin epäloogisuuksiin yltää myös hallituskumppani perussuomalaiset.

Puolue on varapuheenjohtajansa Jussi Niinistön suulla irtisanoutunut Bernerin yhtiöittämismallista sellaisenaan.

Perussuomalaisten leirissä kannattaisi kuitenkin muistaa, että nimenomaan he itse ajoivat viime eduskuntavaalien alla voimallisesti autoveron poistoa. Kun toive on nyt toteutumassa, on itsestään selvää, että katoavaa verokertymää olisi paikattava muualta.

Jos kannattaa autoveron poistoa, on syytä ottaa tienkäyttömaksut avosylin vastaan.

Lue lisää

Keskustan varapuheenjohtajat: Puolueella ei ole kantaa liikenneverkkoyhtiöstä - “ei ole yhdessä sovittu”

Väyrynen lyttää tienkäyttömaksut ja väylien yhtiöittämisen

MT:n lukijat tyrmäävät Bernerin suunnitelmat tienkäyttömaksuista

Berner HS:lle: Jatkossa autoilijaa saattavat laskuttaa tien käytöstä vakuutusyhtiöt, teleoperaattorit ja autokauppiaat