Mielipide

Yhteistyöllä eroon tyhjistä puurekoista

Ajelen usein kantatietä 56. Se on kahden puunjalostajan välissä – Mänttä-Vilppulassa on suursaha ja Jämsässä kaksi paperitehdasta.

Tiellä ajaa runsaasti tukkirekkoja molempiin suuntiin tyhjänä. Jämsän paperitehtaille ajetaan kuitupuuta, ja kun lähdetään hakemaan uutta kuormaa Mänttä-Vilppulan suunnasta, kuormaa ei ole.

Sama on sahatukkikuormien kanssa. Sahalta tullaan tyhjänä Jämsän seudulle, ja perässä ajaa kuitupuurekka. Kalusto on sama – paluukuormat onnistuisivat sen puolesta, mutta ajojärjestelyjä ei onnistuta tekemään, kun on eri yhtiöt.

Kustannustehokkuuden, kansantalouden ja ilmastotavoitteiden kannalta menopaluukuormat pitäisi voida nykyisellä tietotekniikalla hallita.

Tiedämme myös, että tehtaiden sisällä on tehokkuutta jatkuvasti nostettu, jotta pärjätään kansainvälisessä kilpailussa. Olisiko nyt aika tarkastella, mitä logistiikan osalta voidaan kehittää? Iso haaste on myös tyhjien paperijunien paluu satamasta.

Tämän kuljetuspotentiaalin ratkaisuun tarvitaan ministeriö, tukkuporras, yksityinen rahtitoimija, kunta ja paperin tuottaja. Tehtävä on laaja, mutta hyötyjä syntyisi kaikille osapuolille.

Logistiikkakeskus tuo työtä kuntaan, johon tuontitavara ajettaisiin edullisilla rautatiekuljetuksilla ja siitä edelleen lähialueille kumipyörillä. Myös kansantaloudelliset hyödyt olisivat merkittävät ja niitä toivoisi liikenneministeriön arvioivan.

Esko Järvenpää

Jämsä

Lue lisää