Hybridien veroetu rankaisee bensa- autoilijaa - Lukijalta - Maaseudun Tulevaisuus
Mielipide

Hybridien veroetu rankaisee bensa- autoilijaa

Hyvin moni autonvalmistaja on huomannut porsaanreiän CO2-mittauksessa, ja tuonut markkinoille pienellä akustolla varustettuja rinnakkaisversioita polttomoottorien rinnalle. Vaikka nykyinen pakokaasupäästöjen mittaustapa (wltp) onkin todenmukaisempi kuin edellinen, näiden hybridien lukemiksi saadaan esimerkiksi 30–40 g/km, kun pelkällä polttomoottorilla ajo yli 100 g/km.

Jos oletetaan, että ladatulla sähköllä ajo olisi nollapäästöistä, voi lukemista päätellä, että polttoaineajoa olisi vain kolmasosa. Olisi mielenkiintoista tietää, onko todellisia ajosuoritteita tutkittu, koska jos todellisuus poikkeaa kovasti teoriasta, ei ilmastonsuojelu edisty pelkästään numeroita rukkaamalla.

Meitä bensa- ja dieselautoilijoita rangaistaan nostamalla joka vuosi CO2-perusteista ajoneuvoveroa ja hybridien omistajat pääsevät lähes pälkähästä. Autoilun nopeaa sähköistymistä toivovat tahot pääsevät tietysti suunnittelemaan monimutkaista, esimerkiksi gps:ään perustuvaa kilometriperusteista veroa.

Huomattavasti helpompi ratkaisu olisi korjata sähköversioiden lukemat totuudenmukaisiksi. Sitten ovat vielä täyssähköautot, jotka ovat huomattavasta veroedusta huolimatta vieläkin niin kalliita, ettei tavallisella kansalaisella ole varaa sellaiseen. Tässä tapahtuu tulonsiirtoa väärään suuntaan.

Petri Kilkkilä

Nastola

Lue lisää

Lukijalta: Näin hybridiautojen epäreilu veroetu rankaisee bensa-autoilijaa

Ford vyöryttää sähköisiä katumaastureita Suomeen

Polttoaine- ja ajoneuvoveron alueellinen porrastus selvitetään – työ alkaa ensi vuonna

Lukijalta: Suomen kannattaisi poistaa autovero ja kaksinkertaistaa ajoneuvovero – ilmasto voittaa, kansan katkeruus loppuu, saadaan alvit Suomeen