Mielipide

Maaseudun autoilija nuolee taas näppejään

Romutuspalkkiot herättävät varmasti ikäviäkin tunteita maaseudulla. Hallitus nimittäin haluaa, että romutuspalkkion voisi käyttää myös joukkoliikennelippuihin tai ehkä sähkö­avusteiseen polkupyörään. Montaako tämä maaseudulla aidosti hyödyttää?

Koronan ja muun heikon taloussuhdanteen aikana ei monilla ole varaa ostaa uutta autoa vähäpäästöisyyden takia.

Erikoista on myös ajattelu, että polttoaineveroa kohottamalla päästöt vähenisivät.

Huviajelu on maaseudulla hyvin vähäistä. Autoa käytetään tarpeeseen. Eivät ne päästöt vähene polttoaineveroa nosta­malla, kun kuitenkin samat välttämättömät ajot joudutaan tekemään. Se vaan maksaa sitten enemmän.

Maaseutulainen maksaa. Maaseutu on monella tapaa ilmastokärsijä yltiökunnian­himoisessa ilmastopolitiikassa.

Nyt ei ole polttoaineen veronkorotusten aika. Mieluummin tätä veroa voisi laskea ja entisetkin korotukset pian perua.

Minna Reijonen

kansanedustaja (ps,)

Harvaan asuttujen alueiden parlamentaarisen työryhmän jäsen

Kuopio

Lue lisää

Romutuspalkkio astuu voimaan joulukuussa – äänestä, aiotko hyödyntää palkkion

En nuole näppejäni

Liikenneverotus edistämään alueellista tasa-arvoa

Liikenne kuntoon biopolttoaineilla, etätyöllä ja kilometriverolla, esittää keskusta – kokoomus poistaisi autoveron kokonaan