Mielipide

Sähköautot ovat moraaliposeerausta ja viherpesua, eikä niillä pelasteta maailmaa

Kolumnisti Juho Rahkonen mielestä vihreää siirtymää ei kuitenkaan kannata runnoa läpi liian nopeasti ja väkisin.

Olen kuluneena syksynä pannut merkille, että suurin piirtein joka toisella vastaantulijalla on Helly Hansenin ulkoilutakki.

Kyseisen merkin vaatteet ovat varmasti laaduk­kaita ja sinänsä tarpeellisia Suomen kostean­viileässä ilmastossa.

Mutta kun niin monen liepeissä komeilee kirkkaana hohtava HH-logo, mieleen tulee kaksi mahdollisuutta: Joko nämä ihmiset retkeilevät ja ulkoilevat niin siististi, että vaatteet eivät nuhjaannu edes vuosien mittaan tai sitten puolet kansasta on tänä syksynä päivittänyt kuteensa uusimman trendin mukaisiksi.

Veikkaan jälkimmäistä. Nykyaikana kiertotalous ilmeisesti ymmärretään niin, että muodista menneet tavarat siirretään nopeasti kierrätykseen.

Esimerkiksi Keski-Aasiassa sijaitseva Araljärvi on kuivunut muun muassa siksi, että vaateteollisuuden tarpeisiin viljeltävä puuvilla imee paljon kasteluvettä. Se on konkreettinen esimerkki pikamuodin ekologisista kustannuksista.

Helly Hansen -ilmiö näkyy myös yhteiskuntien nopeassa ja moraaliposeerauksen sävyttämässä pyrkimyksessä siirtyä ”päästöttömään energiaan” – ikään kuin sellaista olisi edes olemassa.

Sähköautojen, tuulivoimaloiden, aurinko­kennojen ja älylaitteiden valmistukseen tarvitaan valtavasti luonnonvaroja, kuten harvinaisia maametalleja. Niiden louhiminen maaperästä aiheuttaa pahoja ympäristövaikutuksia etenkin kehitysmaissa. Jos autokanta yritetään sähköistää kovin nopeasti, maapallon pintaan tulee rumaa jälkeä.

En sentään ole täysin suvaitsematon, vaan tunnustan sen, että sähköautollakin voi ajaa; kuljettajan kannalta on ihan yksi ja sama, millä voimalla auto kulkee, kunhan se kulkee.

Sähköauton kiistaton etu on moottorin hyöty­suhde: sähköauto kulkee saman matkan pienemmällä energiamäärällä kuin polttomoottoriauto.

Kun nykyiset autot tulevat käyttöikänsä päähän, eikä niitä enää pysty kohtuullisin kustannuksin korjaamaan, on ihan järkevää valmistaa tilalle sähköautoja, koska niillä voi ainakin teoriassa taittaa matkat vähemmällä energiankulutuksella.

Niin sanottua vihreää siirtymää ei kuitenkaan kannata runnoa läpi liian nopeasti ja väkisin, koska sellainen johtaa luonnonvarojen hukkakäyttöön.

Ympäristön tilaa parantaisi – väestönkasvun hillitsemisen ohella – talonpoikaisten, kohtuullisuutta ja säästäväisyyttä korostavien arvojen kunnianpalautus: käytetään nykyisiä tavaroita ja tekniikkaa pidempään.

Kirjoittaja on perheenisä, Taloustutkimus Oy:n tutkimusjohtaja ja luontokuvaaja Nurmijärveltä. Hän tarkkailee joka toinen viikko palstalla suomalaista yhteiskuntaa.

Lue lisää

”Aluevaalien äänestysinnon saattaa pelastaa, että aloitetaan puhtaalta pöydältä”

Sähköautot jyräävät Vuoden Auto -kisan finaalissa: Katso värikäs lista finalisteista

Vähäpäästöisten autojen tuet jatkuvat – 200 euroa bensan vaihtamiseen etanoliksi ja 2 000 euroa sähköauton hankkimiseksi

Sähköautojen hankintatukea ja henkilöautojen muuntotukia jatketaan joulukuun ajan