Mielipide

Ratahankkeissa katse myös Pietariin

Haluan tuoda kymenlaakso­laisen näkökulman kasvu­keskuskeskusteluun. On erikoista, että asiaa puidaan vain muutamien suurten kasvukeskusten näkökulmasta. Suorastaan unohduksiin on jäänyt Kotkan ja Haminan seutu.

Kotka ja Hamina muodostavat satamansa kautta merkittävän tekijän Suomen ulkomaankaupassa. Paperi- ja selluteollisuus elää ja uudistuu alueella. Merellinen seutu on myös viihtyisä asuinympäristö.

Jo 50 vuotta sitten oli ajankohtaisena asiana Helsingistä itään suuntautuva HELI-rata. Kotkan ja Haminan satamat kilpailivat tosissaan keskenään.

Satamapuolella päästiin yhteen, ja kuntapuolella vitsaillaan jo ”Kothamcitystä”, eteläisen Kymenlaakson metropolista.

Kouvola lobbaa nyt rata­investointeja vaatien nopeampia liikenneyhteyksillä Itä-Suomesta pääkaupunkiseudulle Porvoon kautta. ”Kothamcityllä” puolestaan ei ole suoraa ratayhteyttä muualle kuin Kouvolaan. HELI-rataa ei ole yli puolen vuosisadan mittaisista puheista huolimatta saatu aikaan.

Ihmettelen, mikä tässä eteläisessä rantarata-asiassa oikein kiikastaa.

Kehityksen katse olisi suunnattava Kotkan–Haminan seudulla itään eli Pietariin. Suomen puolella sijaitseva merkittävä satamakaupunki ja Pietarin talousalue tarvitsevat suoran ratayhteyden.

”Kothamscityn” ja Pietarin ratayhteyden kytkeminen Helsingistä itään johtavaan rataan muodostaa kokonaisratkaisun, joka loisi kasvua koko rannikko­kaistalle Porvooseen, Loviisaan, Kotkaan, Haminaan ja Virolahdelle. Näin synnytettäisiin suuri kasvukeskusalue.

Ratakäytävään voitaisiin kytkeä myös kaukolämpöputki Loviisan ydinvoimalaitoksesta pääkaupunkiseudulle.

Kun katsoo karttaa Suomen rataverkosta, ei eteläkymenlaaksolainen voi muuta kuin ihmetellä, miksi täällä ei ole rataa, kun vastavuoroisesti Turkuun yhteydet ovat loistavat ja niihin huudetaan koko ajan parannusta.

Odotan kiinnostuneena uutta hallitusta, jonka liikenne­ministeriksi toivon henkilöä, joka ymmärtää eteläisen Kymenlaakson kehitystarpeet.

Risto Valkeapää Ruotsinpyhtää
Ratakäytävään voitaisiin kytkeä myös kaukolämpöputki.
Aiheeseen liittyvät artikkelit

Aarre: US Wood vastaa kasvaviin korjausrakentamisen tarpeisiin – ”Tavara halutaan aina vain valmiimpana”

Suomen liikennehankkeille myönnettiin 10 miljoonaa euroa EU:n rahoitustukea – Valtaosa rahasta Kouvolaan

Elimäellä eletään yhä kuntaliitoksen varjossa: "Liitoksen myötä meiltä lähti kaikki palvelut, kuten neuvola ja hammaslääkärit"