Mielipide

Helsingin bulevardeista tarvitaan vuoropuhelua

Helsingin kaupunki pyrkii vuoteen 2050 ulottuvassa yleiskaavassaan muuttamaan moottoritiemäisiä sisääntuloväyliään urbaaneiksi pääkaduiksi eli kaupunkibulevardeiksi. Vaikka korkein hallinto-oikeus kumosi 8.11.2018 Helsingin suunnitelmat muuttaa Länsiväylä, Turunväylä, Hämeenlinnanväylä ja Lahdenväylä kaupunkibulevardeiksi, muiden bulevardisoitavien väylien (Vihdintie, Itäväylä, Tuusulanväylä) suunnittelua kuitenkin viedään eteenpäin.

KUUMA-johtokunta on huolissaan siitä, että Helsingin kaupunki on ryhtynyt edistämään sisääntuloväyliensä bulevardisointia yksipuolisesti. Seutu ei niele ajatusta sijaiskärsijän rooliin alistumisesta bulevardikysymyksessä. Bulevardisoinnista ei ole käyty koko Helsingin seudun kattavaa aitoa vuoropuhelua, jota ratkaisun vaikutukset edellyttäisivät.

Bulevardisointitoimenpiteiden ja liikenteen nopeustason laskun myötä väylien autoliikennekapasiteetti laskisi ja samalla matkaan käytettävä aika kasvaisi. Tämä laskee työssäkäynti- ja asiointiliikenteen sujuvuutta etenkin Helsingin seudun kehyskunnista pääkaupunkiseudulle. Bulevardien vaikutukset olisivat merkittävät etenkin autolla työssäkäyvien arkeen.

KUUMA-johtokunta muistuttaa, että korkein hallinto-oikeus perusteli päätöstään bulevardien torppaamisesta sillä, ettei moottoriväylien muuttamiseksi kaupunkibulevardeiksi ollut osoitettu riittäviä perusteita. KHO:n mukaan on epävarmaa, miten väylien bulevardisointi vaikuttaisi teiden toimivuuteen siinä tapauksessa, että ajoneuvoruuhkien lieventämiseksi tarkoitetut toimenpiteet kuten vahva joukkoliikenne ja tiemaksut jäisivät toteutumatta.

Tuusulanväylä on työssäkäynnin ja elinkeinoelämän kannalta erittäin merkittävä linkki pääkaupunkiseudun ja KUUMA-seudun välillä, jonka toimivuus tulee turvata. Suomen kansainvälisen saavutettavuuden kannalta elintärkeä solmupiste, Helsinki-Vantaan lentoasema, sijaitsee väylän läheisyydessä.

KUUMA-johtokunta vaatii, että Helsinki avaa kaupunkibulevardien toteuttamisesta aidon vuoropuhelun, jossa koko seudun näkökulmat tulevat huomioiduiksi.

KUUMA-johtokunta Kallepekka Toivonen puheenjohtaja Nurmijärven kunnanvaltuuston puheenjohtaja
Bulevardien vaikutukset olisivat merkittävät etenkin autolla työssäkäyvien arkeen.
Aiheeseen liittyvät artikkelit

Saimaan lauttaliikennettä ei pidä heikentää

Nurmijärvi-ilmiö täällä taas

Vihreät käpertyy kuplaansa